23948sdkhjf

Dagligvarer på nettet

Detailbranchens organisationer peger på, at der er en række barrierer for virksomhederne for at sælge dagligvarer på internettet. Men potentialet er stort, viser eksempler fra udlandet.
En undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen af markedet for udbringning af dagligvarer viser, at en fjerdedel af dagligvare- og fødevarebutikkerne pakker og leverer varer til forbrugerne. Hos de fysiske dagligvare- og fødevarebutikker kan bestillingen typisk foretages pr. telefon, fax eller e-mail. Men kun 5 pct. af de fysiske dagligvare- og fødevarebutikker tilbyder bestilling over internettet. Udbuddet af egentlige internetsupermarkeder med et bredt sortiment er forholdsvis begrænset, og de er ikke alle landsdækkende.

Men hvorfor halter fødevarebranchen bagud på e-handel, når der her findes et stort uudnyttet potentiale?

Detailbranchens organisationer peger på, at der er en række barrierer for virksomhederne for at sælge dagligvarer på internettet:
  • For det første fremhæver detailbranchen omkostningerne ved at være en af de første virksomheder, der sælger dagligvarer på internettet, som en væsentlig barriere. Detailbranchen refererer i den forbindelse til ISO’s manglende succes på området. I 1998 åbnede ISO det første danske internetsupermarked under navnet ISO TeleKøb. ISO TeleKøb lukkede i marts 2002, da det efter 4 år ikke var lykkedes at skabe overskud på driften.
  • For det andet peger detailbranchen på omkostningerne ved opbygning af ny logistik som en barriere.
  • For det tredje er det detailbranchens vurdering, at efterspørgslen er begrænset, og at etablering af e-handel med dagligvarer i noget omfang blot vil indebære tab af markedsandele fra de fysiske butikker. Detailbranchen fremhæver i den forbindelse det fintmaskede butiksnet, hvor de fleste danskere ikke har ret langt til de daglige indkøb.
  • For det fjerde påvirkes efterspørgslen efter e-handel med dagligvarer blandt andet af varepriserne og leveringsomkostningerne. Forbrugerstyrelsens undersøgelse fra 2007 peger på stor variation i priserne på levering, idet nogle butikker tilbyder gratis levering, mens undersøgelsens dyreste levering koster 150 kr. Det fremgår dog ikke, om de butikker, der tilbyder gratis levering, har overført leveringsomkostningerne i højere varepriser.

Der er med andre ord en række udfordringer forbundet med e-handel i forhold til dagligvarer, lyder konklusionen i analysen.

Succes i Storbritannien
Der er dog eksempler fra udlandet, der vidner om, at der er et stort potentiale inden for dette område. Det er man også opmærksom på fra politisk side, hvor der arbejdes for at fremme online dagligvarehandel. I Storbritannien kan forbrugere over hele landet vælge mellem adskillige store online-udbydere af dagligvarer, f.eks. Tesco, Asda, Waitrose og Ocado. I Tesco kan alle varer i butikken købes on-line.

Tesco er én af de få virksomheder i Europa, der har haft stor succes med e-handel med dagligvarer. Markedet for online-dagligvarer i Storbritannien er på 2,4 mia. pund, hvilket svarer til to procent af det samlede marked (2007). 40 procent af de britiske forbrugere forventer, at de om ti år overvejende vil købe dagligvarer over nettet, ligesom hver tiende britiske forbruger forventer, at det i løbet af fem-ti år er overflødigt at besøge fysiske supermarkeder.

Inspirationsdag for branchen
Dansk Fødevare Forum sætter torsdag fokus på emnet ved arrangementet Food Online i København. Food Supply følger op på arrangementet og videregiver inspiration til de, som måtte være forhindret i at deltage.


Kilde: Økonomi- og Erhvervsministeriet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063