Stevias lakridssmag udfordrer Rynkeby
Rynkeby arbejder hårdt på at reducere den lakridslignende bismag fra det naturlige sødemiddel stevia, som ellers vil være en perfekt erstatning for sukker i saft og frugtdrikke.
Brugt det naturlige sødemiddel stevia som en fuldkommen eller delvis erstatning for sukker i flere af de i forvejen kendte produkter.
Hos Rynkeby kan man sagtens se potentialet i stevia, som i december 2011 blev godkendt som et fødevaretilsætningsstof af EU-kommissionen, men trods flere års indledende undersøgelser, står den fynske drikkevareproducent stadig over for en udfordring.
- Vi mangler at få optimeret det, så man slipper for bismagen af lakrids. Vi har længe kendt til stevia, og vi har kigget seriøst på det i løbet af de sidste tre år. Vi kan også konstatere, at der sker en udvikling inden for stevia, så smagen af lakrids er blevet mindre slem, men vi er ikke helt nået dertil, hvor vi kan introducere det i vores produkter. Succeskriteriet er, at smagen er tilstrækkeligt god, siger Jørn Falk, marketingchef i Rynkeby, til Food Supply.
Stevia kan bruges i markedsføringen
Han udelukker på forhånd, at Rynkeby vil bruge stevia i virksomhedens juiceprodukter, da reglerne for tilsætning af sukkerstoffer er ganske strikse. Til gengæld vil stevia være en mulig erstatning for det tilsatte sukker i eksempelvis saft og frugtdrikke.
- Vi kan aldrig komme uden om at have sukker i vores produkter, alene fordi der jo er frugtsukker i frugten. Men det tilsatte sukker kan vi gøre noget ved, så vi kigger på alle kombinationer fra at erstatte det 100 procent til delvist at reducere sukkermængden. Vi er meget til naturprodukter og et højt indhold af frugt, men det kan sagtens hænge sammen med at bruge stevia, så der er ingen konflikt hvad det angår, siger Jørn Falk med henvisning til, at stevia udvindes fra planten Stevia rebaudiana.
Læs også: Arla udvider brugen af stevia
Både Arla Foods, Haribo og Toms Gruppen har brugt stevia aktivt i markedsføringen af de sukkerreducerede produkter, som de siden september sidste år har sendt på markedet. Noget tyder nemlig på, at forbrugerne generelt er mere positive over for stevia end andre sødemidler som eksempelvis aspartam, der har været under beskyldning for at forårsage alt fra tidlige fødsler til kræft.
Som en modsætning hertil har den danske professor og lektor ved Aarhus Universitetshospital, Per Bendix Jeppesen, lavet undersøgelser, der kæder indtag af stevia sammen med formindsket risiko for sukkersyge af typen diabetes 2.
Ifølge Jørn Falk er det dog endnu for tidligt at sige noget om, hvorvidt stevia ligefrem kan blive et salgsargument for Rynkeby. I første omgang handler det om at reducere den gennemtrængende smag af lakrids, og der venter fortsat så meget arbejde forude, at Rynkeby ikke regner med at introducere et produkt tilsat stevia i den allernærmeste fremtid, siger han.
Fakta: Stevia i danske fødevarer
Først i december 2011 gav EU grønt lys for brugen af stevia i europæiske fødevarer. Siden har sødemidlet især vundet indpas i drikkevarer og findes i dag i mange af de såkaldte vitamin- og energidrikke, som findes på markedet.
Coca-Cola oplyser, at koncernen i dag bruger stevia i mere end 25 produkter verden over, mens Kavli A/S – som står bag saftmærket FUN – for få uger siden lancerede FUN One Stevia, som kun indeholder 1 kcal. pr. glas opblandet saft, fordi sukkeret er udskiftet med stevia.
Arla lancerer i uge 16 en jordbæryoghurt med stevia, som supplerer varianterne med Blåbær & banan, Æble & Abrikos, Appelsin & Kokos, der allerede kom på markedet i september sidste år.
I samme måned lancerede Haribo den såkaldte Stevi-Lakrids, der indeholder 40 procent færre kalorier end traditionel lakrids takket være brugen af stevia. Også Toms Gruppen er også med på vognen og relancerede i februar den sukkerfri slikserie Nellie Dellies med tilsat stevia.
Først i december 2011 gav EU grønt lys for brugen af stevia i europæiske fødevarer. Siden har sødemidlet især vundet indpas i drikkevarer og findes i dag i mange af de såkaldte vitamin- og energidrikke, som findes på markedet.
Coca-Cola oplyser, at koncernen i dag bruger stevia i mere end 25 produkter verden over, mens Kavli A/S – som står bag saftmærket FUN – for få uger siden lancerede FUN One Stevia, som kun indeholder 1 kcal. pr. glas opblandet saft, fordi sukkeret er udskiftet med stevia.
Arla lancerer i uge 16 en jordbæryoghurt med stevia, som supplerer varianterne med Blåbær & banan, Æble & Abrikos, Appelsin & Kokos, der allerede kom på markedet i september sidste år.
I samme måned lancerede Haribo den såkaldte Stevi-Lakrids, der indeholder 40 procent færre kalorier end traditionel lakrids takket være brugen af stevia. Også Toms Gruppen er også med på vognen og relancerede i februar den sukkerfri slikserie Nellie Dellies med tilsat stevia.