23948sdkhjf

Hjemmemarkedet skuffer Odense Marcipan

Skuffende udvikling i datterselskaber og udsigter til øget afgiftspres får marcipanproducenten til at overveje fremtiden i Danmark. Anderledes positivt ser det derimod ud på eksportmarkederne.
Odense Marcipan, der er hjemmehørende i den fynske hovedstad, er i 2012 gået frem på eksportmarkederne, men oplever svære kår på hjemmemarkedet.

Det netop offentliggjorte regnskab viser, at marcipanproducenten i perioden 1. jan - 31.dec 2012 øgede sin bruttoomsætning med 7,3 mio. kr til 69,5 mio. kr., mens nettoomsætningen faldt med 1 pct. til 349,5 mio. kr. EBIT-resultatet gik frem fra 12,5 mio.kr i 2011 til 17,8 mio. kr., mens den samlede resultatopgørelse endte i et underskud på 4 mio. kr.

Eksportmarkederne driver væksten
Den positive udvikling er i høj grad drevet af vækst på de fleste eksportmarkeder og det er da også her marcipanproducenten forventer at hente vækst i 2013. Ambitionen er at nå et resultat, der er marginalt højere end i 2012, og det skal hentes hjem på nye produkter og via investeringer på produktivitetsfremmende tiltag, hedder det ifølge regnskabsmeddelelsen.

I 2012 har Odense Marcipan brugt 8 mio. kr. til automatisering og optimering af eksisterende produktionskapacitet.

Reduceret engagement i Danmark
Ifølge regnskabet har Odense Marcipan fortsat en forventning om generelt vanskelige markedsvilkår, og ledelsen forventer derfor kun marginale forbedringer af indtjeningen i 2013. I Danmark venter man, at et øget afgiftstryk vil påvirke salget.

- Vi ser meget alvorligt på det kraftigt stigende afgiftstryk i Danmark, der over tre år er fordoblet og idag udgør mere end 100 mio. kr. - et tal, der er større end hele vores omsætning i Danmark. Det betyder, at afgiften overstiger varens pris, forklarer fra adm. direktør Niels Søgaard på vores henvendelse.

Afgiftene kan også komme til at spænde ben for de danske aktiviteter på sigt.

- Vi finder det også ganske ensidigt, at en enkelt varegruppe inden for fødevarer skal bære så stor en del af afgiftsbyrden. Af logistiske årsager giver det således ikke mening at udvide produktionen og investeringen her, når produktionen kan ligge i lande uden afgiftstryk og med gode afsætningsmuligheder såsom Sverige, Tyskland eller Italien, uddyber Niels Søggard over for Food Supply.

Konkurrencesituationen i Norden er ifølge Odense Marcipan uforandret og her fastholder selskabet sin langsigtede målsætning om fortsat at udvikle sin markedsledende position.

Skuffende resultater i datterselskaber
Odense Marcipan har iværksat akutte tiltag til forbedring af resultaterne i sine to 100 pct. ejede dattersleskaber, Bæchs Conditori fra Hobro og italienske selskab Natural Food.

Begge datterselskaber har i 2012 øget afsætningen i forhold til året før, men har samtidig været negativt påvirket af vanskelige markeds- og prisforhold på råvarer samt kapacitetsrelaterede udfordringer. Resultaterne for begge selskaber anses som særdeles utilfredsstillende og ledelsen har derfor i slutningen af 2012 iværksat en række tiltag med henblik på at forbedre resultaterne fremadrettet.

Bæchs Conditori producerer dybfrossent finkonditori, hel- og halvfabrikata til såvel bageri, food-service og detailmarkederne i Norden, mens italienske Natural Food producerer marcipanmasser og forarbejdede mandelprodukter til industrien. Odense Marcipan indgår i øvrigt som en del af den norsk-ejede Orkla-koncern.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058