Vinderne af mad+medier-prisen 2013 kåret
Prisen - som er Danmarks første - er en hyldest og anerkendelse til de madkommunikatører, som har stigende indflydelse på, hvad forbrugerne putter i munden.
Prisen er en hyldest og anerkendelse af de dygtigste madkommunikatører, der har ansvaret for det, danske forbrugere oplever, ser, hører og læser om mad til kommercielle og kulturelle begivenheder, i radio og tv, på film, på internettet, som journalistik, reklame og offentlige kampagner, i dagblade, specialmagasiner, i kogebøger, på universiteterne, på bussider og mælkekartoner, i biffen og på smartphonen, på restauranter, i iskiosken og på den økologiske grøntsagskasse.
Blandt vinderne er Thomas Breinholt, faktaredaktør på DR, for tilrettelæggelsen af dokumentarserien ’Fedt, Fup og Flæskesteg’ i kategorien mad på film og tv: I kategorien madblogging, holdet bag Gastromand, i kategorien bøger om mad, forfatter Signe Wenneberg, fotograf Columbus Leth i kategorien madfotografi og Lars Dahlager, journalist ved Politiken, for kristisk madjournalistik.
Gøre kvaliteten håndgribelig
Dagens madmediebillede tegnes både af garvede kommunikatører og interesserede amatører, og fælles for dem er deres stigende indflydelse på, hvad forbrugerne putter i munden. Stifterne af prisen mener, at det er på tide, at madformidlere gør sig det store ansvar bevidst.
- Denne prisuddeling handler om at gøre god madkommunikation håndgribelig, også for dem som ikke er eksperter. At få teorierne og idealerne til at udkrystallisere sig i konkrete eksempler på formidling, som er så veludført, at de bør stå som pejlemærker for os andre, fortæller Rasmus Holmgård, der sammen med Marie Sainabou Jeng har stiftet og driver mad+medier, et fagligt netværk for godt 700 madkommunikatører.
Stop Spild af Mad - En bemærkelsesværdig kampagne
De 14 vindere bliver fejret for deres kreative, intelligente, tilgængelige og innovative madformidling ved en prisfest i København i fredags. Heriblandt modtog selina Juul, Stop Spild ad Mad-stifteren vinderprisen i kategorien "Madkommunikation for virksomheder og organisationer"
- Kun sjældent formår en bevægelse af bevæge så mange og skabe så stor synlighed om en sag. Den gode idé og den flotte udførsel har skabt en dagsorden, som får selv supermarkedskæder til at ændre i deres koncepter og snobber til at overveje deres indtag. Her er ingen mega-budgetter, men kampagnen er gennemført og flot udført, og det har de danske forbrugere ikke kunnet undgå at lægge mærke til. Det er for alvor en sag, der kan fremme den positive madkultur i Danmark, og det vil juryen gerne belønne med prisen som årets madkommunikatør for organisationer/virksomheder, lød juryformand Helle Brønnum Carlsens begrundelse.
Se den samlede vinderliste her .