23948sdkhjf

Dom: Lurpak må gerne hedde smørbar

Højesteret har nu aflagt dom i den langstrakte sag mellem Margarine Foreningen og Arla Foods.
Det er nu tilladt at bruge Lurpak-brandet på andet end smør, fremstillet på ko-mælk. Det skriver Børsen i dag.

Højesteret har nemlig en gang for alle slået fast, at Arla Foods gerne må sælge et smørbart blandingsprodukt under Lurpak-brandet.

- Vores problem er, at Arla bruger et varemærke, selskabet har fået foræret af staten, til at konkurrere vores produkter ud af markedet. Det er ulovlig statsstøtte, og derfor må staten gribe ind, lød det tilbage i 2008 fra Margarine Foreningens sekretariatschef, Frederik Madsen.

Men selvom der nu er blevet kæmpet i fem år, faldt afgørelsen altså ikke ud til margarineindustriens side.

Fakta om Lurpak-sagen
Lurpak-mærket var oprindeligt ejet af staten og skulle fungere som kvalitetsmærke for danske landbrugsprodukter. Siden 1960'erne har Lurpak-mærket i Danmark været synonymt med smør. I 1997 forærede staten mærket til Mejeriforeningen for at beskytte det mod risikoen for udvanding fra andre EU-lande. I marts 2006 begyndte Arla at markedsføre Lurpak Smørbar, hvilket fik Forbrugerrådet og Margarine Foreningen til at anmelde Arla for vildledende markedsføring, fordi produktet ikke består af rent smør. Fødevareregionen nedlagde i maj 2006 forbud mod markedsføringen. I oktober 2007 ophævede Fødevarestyrelsen imidlertid forbuddet. Siden har Margarineforeningen arbejdet på at få Folketinget til at regulere brugen af Lurpak-mærket.(Kilde: Margarineforeningen MIFU)
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08