Svensk burgerkæde klar til ekspansion i Danmark
Hvis restaurantmomsen i Danmark sættes ned til det svenske niveau, vil Max Hamburgerrestauranter skabe over 1.000 arbejdspladser på få år.
Det bekræfter Jesper Panduro, adm. direktør for We Love Burgers A/S, som er den svenske burgerkædes danske masterfranchisetager.
- På den korte bane handler vores vækstplaner om at åbne flere cityrestauranter i Storkøbenhavn samt stand-alone-restauranter i hovedstadens yderkantsområder som Rødovre, Herlev, Glostrup, Lyngby og så videre. På den lange bane, hvilket vil sige i løbet af tre til fem år, skal vi udvide kendskabsgraden og begynde at være landsdækkende. Det er vores vurdering, at der er plads til 35-40 af vores restauranter på landsplan, siger Jesper Panduro til Food Supply.
Læs også: Restaurantkæder lover nyansættelser ved nedsat moms
Cityrestauranterne har udvidede åbningstider og beskæftiger typisk 50-60 ansatte, mens de såkaldte stand-alone-restauranter kan byde på drive-in-mulighed og reducerede åbningstider i nattetimerne. Her forventer Jesper Panduro typisk at beskæftige 40-50 ansatte, mens der også arbejdes på at åbne Max-restauranter i udvalgte danske storcentre, som det allerede er tilfældet flere steder i København.
Jesper Panduro understreger, at ikke alle stillingerne er på fuld tid, men selv med et meget konservativt skøn vil den svenske burgerkæde altså være i stand til at skabe over 1.000 fuldtidsjob i Danmark med de planer for Danmark, der i øjeblikket er lagt.
Ifølge den danske franchisedirektør har Max-restauranterne tænkt sig at ekspandere uanset hvad, men Jesper Panduro lægger ikke skjul på, at en nedsættelse af restaurantmomsen fra 25 til 12 procent – som det er sket i Sverige med indgangen til 2012 – vil sætte skub på ekspansionen.
Læs også: Oppositionen klar til at nedsætte restaurantmoms
- Vores vækstplaner er baseret på lønsomhed, og det er klart, at hvis man gør som i Sverige, så giver det os flere penge at investere for. Så med øget lønsomhed forbedres vores muligheder for at beskæftige flere mennesker i det danske samfund, siger han.
Foruden de flere end 1.000 arbejdspladser, Max forventer at skabe i kædens egne restauranter, skal medregnes de afledte effekter i form af øget beskæftigelse hos alt fra rengøringsselskaber til servicevirksomheder og fødevareleverandører.
- Så debatten om restaurantmomsen er bestemt en, vi følger med i. Jeg tror, de fleste restauranter eller kæder har en vækstplan, som det bliver lettere at gennemføre, hvis man tjener flere penge, lyder ræsonnementet fra Jesper Panduro.