Håb om nyt dansk sodavandsmirakel
Små kapsler med læskedrikke skal udfordre Coca-Cola og Sodastream, håber dansk opfinderduo.
De to iværksættere Anders Dahl og Jesper Hejlesen, som står bag det nyoprettede selskab Flavor Cap, håber at deres kapsler, som kan anvendes af forbrugerne helt uden brug af maskine, vil kunne udfordre giganter som Sodastream og Coca-Cola.
- Med vores idé har du muligheden for at skabe din egen smag på farten, siger Anders Dahl, den ene idémand til nyhedssitet epn.dk.
Og ifølge epn.dk ser idémagerne flere perspektiver end sodavand i opfindelsen.
- Hvad vi kommer i kapslerne, er underordnet. Det kunne ligeså godt være tørmælk eller mælkeerstatningspulver. Eller en kombination af protein- og energipulver, som man kan bruge i militæret. Kommer du jod og klor sammen med et lille filter, så kan du rense vand og bruge det humanitært, siger Anders Dahl.
Der er dog stadig lang vej, før forbrugerne kan lette vægten i skuldertasken ved at lade fyldte flasker ligge og i stedet tanke op med ganske små drikkekapsler på størrelse med skruelåg.
Først skal idémagerne have lavet en prototype, som de håber, ligger klar på den anden side af sommerferien. Dernæst skal de bruge investorer, der synes, idéen er ligeså god, som de selv synes. Men de er optimistiske.
- Når vi har snakket med innovationshusene, har de sagt: ”Hold nu kæft, det er genialt. Hvorfor har vi ikke tænkt på det?” Og vi har en forhåndsaccept fra Teknologisk Institut på at idéen kan udføres i praksis,” siger Anders Dahl til epn.dk.
Markedsundersøgelserne er lavet, patentansøgningen sendt af sted og de første dialoger med internationale spillere er taget. Men de to danskere ved godt, at de oppe mod nogle overmagter, og at intet er sikkert.
- Det er nogle rigtig store spillere, vi kommer ud for at drille. Så vi skal have hjælp," siger Anders Dahl til epn.dk