23948sdkhjf

Vestjysk værktøjsboss ind i fynsk fastfood-maskine

Baggrund: Unimerco-ikonet Kenneth Iversen nyder sit oitum som rådgiver og investor. Nu vil han hjælpe en dansk fastfood-idé, som er økonomisk brændt på.
Jette Lorentsen driver Centercaféen i Ikast Svømmecenter, og en dag mens hun stod i baglokalet, overhørte hun en ældre herre, som gik i gang med at udfritte den unge ansatte bag disken. Hvad foregik der - var det fødevarekontrollen?

Jette Lorentsen opdagede, at det var Kenneth Iversen, som er en kendt erhvervsmand i lokalområdet. Hun kendte ham ikke, men har ofte set ham i regionalmedierne og ved, at han arbejdede i mange år i Sunds ved Herning, hvor Jette Lorentsen selv bor.

Nu stod han i Jette Lorentsens café og udfrittede den unge dame bag disken om pommes fritterne i den lille sorte maskine, som Jette Lorentsen købte tre eksemplarer af hos en fynsk maskinproducent, da hun overtog Centercaféen to år før. Hun ville gerne smide friturelugten ud af svømmehallen og motionscentret, og det kunne den lille sorte maskine hjælpe med. Med sit runde, sorte design og med knappepanel og display kunne den ligne et musikanlæg eller en laboratoriemaskine.

Men er pommes fritterne sprøde? Er maskinen nem at betjene? Lugter den? Det ville Kenneth Iversen gerne vide.

Noget at rådgive og investere i
Den 65-årige erhvervsspids forlod forrige år sit direktørjob igennem 38 år, da han fratrådte og solgte sine aktier hos Unimerco til det japanske konglomerat Kyocera. Med en god sæk millioner ville han overveje, om der skulle findes en virksomhed, som han kunne have lyst til at investere i og bruge sin erfaring på.

"Investering og rådgivning", står der også på pensionisten Kenneth Iversens visitkort.

Og det var der. Mente Per Iversen, som for cirka 20 år startede med at realisere sin drøm på et værksted i Svendborg. Selv om de begge hedder Iversen til efternavn, er de ikke i familie.

I 20 har Per Iversen med virksomheden Mom's forsøgt at bryde igennem med sin fastfood-maskine, som nu findes i sin anden generation og som han selv har udviklet og konstrueret fra bunden. Idéen med den lille sorte boks er, at cafékøkkener, grillbarer og kantiner kan erstatte de store, lugtende og strømslugende stålskrumler med en elegant og programmerbar universalmaskine.

Maskinen er blevet som Per Iversen har ønsket sig, men finansielt har det været stærkt op ad bakke. I 2005 måtte han rekonstruere virksomheden efter en konkurs, og mens anden generation er blevet udviklet i de senere år, har virksomheden forblødt økonomisk med det ene millionunderskud efter det andet.

Per Iversen var derfor på udkig efter risikovillig investeringskapital, og bemærkede, at Kenneth Iversen var løs med en kæmpe sæk penge efter sin afgang fra Unimerco. Per Iversen var også fascineret af den måde, som Kenneth Iversen kørte Unimerco på og ville gerne inspireres af værktøjsgigantens ledelsesprincipper under Kenneth Iversen.

Farvel til friturehelvede
Det var derfor, Kenneth Iversen en dag troppede op foran serveringsdisken i Ikast Svømmecenter og endevendte alle tænkelige detaljer om den sorte pommes frites-maskine bag den unge pige. Ligesom han har besøgt flere andre caféer og restauranter og talt med sine gode bekendte i restaurationsbranchen. For eksempel Lars Damgaard, der driver bøfhuskæden A Hereford Beefstouw.

- Han sagde til mig, at friture i et køkken er et helvede på jorden. Det gælder både fritureos, rengøring, brandfare og elforbrug, som er ren djævelskab. Forbruget af olie er enormt og en stor omkostning sammen med elforbruget, så man kan meget hurtigt gøre det rentabelt med sådan en maskine, siger han.

Kenneth Iversen har selv investeret godt 20 millioner af sine egne penge, og det krævede, at han selv skulle være overbevist om maskinens potentiale. Feltstudierne har overbevist ham.

En grillovn med computer
Indeni ligner Mom's-maskinen egentlig en traditionel grillovn med rullende lameller, som grillbarer i årtier har brugt til opvarmning af pølsebrød. Med digital programmering på et knappepanel kan man indstille maskinens temperatur og tid til de forskellige fødevareemner, som skal tilberedes.

En stribe af convenience-leverandører har bidraget til produktserien "Mom's food", som er forarbejdede retter, der er optimeret til at kunne tilberedes i en Mom's-maskine. Til en burger er oksekødet blevet forstegt og tilberedt efter sous vide-metoden. Bøffen skal blot færdigtilberedes i maskinen. Pommes frites er fortilberedt med solsikkeolie, som sikrer, at de bliver sprøde efter færdigtilberedning i maskinen. Der finder ikke dybstegning sted i serveringsmiljøet, og den samlede fedtprocent er væsentligt reduceret i forhold til traditionel friturestegning, når portionen lander hos kunden.

I serien er der også skabt alternativer til traditionel fastfood som fuldkornsbrød i stedet for hvide pølsebrød til hotdogs og pastinakfritter i stedet for traditionelle kartoffelfritter. Produktserien forhandles af grossister og cash-and-carry butikker.

I Ikast fortryder man ikke
Kenneth Iversen ser et stort potentiale i at udbrede opfindelsen, som han mener er en innovationspris værd.

- Vi ser en trend med nye butikstyper som døgnbutikker, hvor den kan passe ind. Det kan også være caféer i miljøer uden køkkenfaciliteter, hvor man ikke før har haft mulighed for at servere noget mad, men nu kan det lade sig gøre, siger han.

I Ikast Svømmecenter har Jette Lorentsen ikke fortrudt, at hun kasserede det gamle grilludstyr, da hun overtog caféen.

- Det har været alle pengene værd. Folk, som kommer her for at motionere, er utroligt glade for, at der ikke længere skal hænge en lugt af friture, der hvor de skal motionere. Der er heller ikke den samme belastning for nakke, arme og ryg, når man ikke længere skal ryste en friteret portion, siger hun.

Fra gældstynget til gældfri
Kenneth Iversen blev overbevist om, at det var værd at bruge en del af sin tjente formue på den fynske fastfood-maskine.

- Ja, selvfølgelig er jeg det. Det er kun derfor, jeg går ind i det her, siger han.

Han er ikke skræmt af, at virksomheden har brugt og brugt og brugt og tjent alt for lidt. Han påpeger, at pengene har været brugt på at udvikle maskinen, som i nuværende generation var færdigudviklet i 2011.

- Der var ikke råd til at have en salgsorganisation, som kunne nå massivt ud i landet, og det har vi haft fokus på, at vi skulle bygge op.

Med i alt 30 millioner kroner, hvoraf Kenneth Iversen har investeret cirka 20, er Mom's blevet fri for sin tyngende gæld. Nogle kreditorer har helt enkelt fået hele deres tilgodehavender. Andre har indvilget i at veksle tilgodehavender til aktier.

- Så nu er det pludselig en sund virksomhed med en meget høj soliditet.

Han vurderer, at salget allerede er så meget på skinner, at han forventer, at de enkelte måneder giver overskud allerede om et halvt år. Vel at mærke efter et 2013, hvor man i gennemsnit tabte en halv million kroner om måneden.

En anden investor og bestyrelsesmedlem er Henrik Bekker, som er direktør hos Dencon Foods, der leverer nogle af de særligt udviklede convenienceprodukter til Mom's-sortimentet.

Sejren er ikke hjemme endnu
Maskinen har et "kæmpe potentiale", mener Kenneth Iversen:

- Den kan bruges en lang række steder, hvor der ikke er køkkenfaciliteter. Den kan bruges som tilbehør i restauranter, i sportshaller, på campingpladser og mange andre steder. Vi har oplevet en meget stor interesse fra lande som Tyskland, Polen, England og Finland. Vi er for alvor ved at få salgsorganisationen på plads, så vi kan opbygge et forhandlernetværk i hele Europa. Og endda i USA, siger Kenneth Iversen.

Men selv om vejen er banet for, at den fynske maskine forretningsmæssigt kan vokse fra grim ælling og til smuk svane, så understreger han, at der stadig er hårdt arbejde i vejen:

- Det er nu, vi skal vise lederskab, for er vi ikke dygtige ledere, så kan det sagtens gå galt. Det kan det, hvis vi ansætter de forkerte, og hvis vi etablerer os med de forkerte forhandlere.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095