23948sdkhjf

Unibake går til kamp om hylderne

Det danske brødmarked er i dag præget af et større udskilningsløb. Slaget står i øjeblikket mellem de private label-mærker og leverandørerne af mærkevarebrød. Unibake Schulstad vil vinde slaget ved at spille med på begge hold.
En af de helt store leverandører af mærkevarebrød svenske Lantmännen Unibake, der leverer brød til den danske detailhandel, har kørt forretningen i stilling i kampen om hyldeplads og detailhandlens privatlabelmærker, skriver Fødevarewatch.

I dag er der en høj andel af mærkevarer blandt posepakket rugbrød samt et lavt antal af private mærker. En situation adm. direktør hos den danske del af Lantmännen Unibake, Allan Christiansen, forventer vil ændre sig drastisk frem mod 2020. Allerede i dag er der et udskilningsløb i gang blandt mærkevareproducenterne og til sidst vil der kun stå en eller to producenter tilbage, hvoraf Lantmännen Unibake vil være den ene, vurderer han.

Spiller på begge hold
Allerede for år tilbage begyndte Lantmännen Unibake at vende sig til den nye virkelighed, hvor de private label-mærker indtager mere og mere hyldeplads i detailhandlen. Man overgik til en strategi, hvor man ikke alene satser på at producere egne mærker, men også på detailhandlens private mærker.

Når man slår sig på privatmærkeproduktion hænger det sammen med ønsket om at være partner med detailhandlen. Markedet og salgs-tallene viser, at der er salg i privat label-mærkerne og så er det bare om at tilpasse sig den nye virkelighed frem for at stritte imod.

- Vi er faste i troen på, at vi fortsat kan udvikle samarbejdet med vores detailhandelskunder og være den ene mærkevareleverandør, der står tilbage sammen med vores kunders privatmærker, siger Allan Christiansen.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111