23948sdkhjf

Lave tyskerlønninger og forsigtige regnskabshop

Producenter af kødpålæg føler stort konkurrencepres. Øget eksport skal sikre væksten for flere aktører.
Dansk produktion af kødpålæg tjener penge og går lige så stille frem, men det er en presset branche, hvor kun de største aktører formår at tjene store penge. Det viser en analyse over branchens indtjening, som Food Supply har foretaget.

En som føler sig presset er Knud Erik Czaja, direktør hos Defco A/S i Aarhus. Han mener, at det er ulige konkurrence fra markedsgiganten, det Danish Crown-ejede Tulip, som gør tilværelsen presset.

Fakta: Hårdt tjente pålægspenge
- af Casper Bæhr

Der er overskud hos de ti mest toneangivende danske kødpålægsproducenter, men bag overskuddet gemmer sig en branche med pressede priser.

Umiddelbart fremviste to af branchens mest toneangivende aktører Stryhns A/S og Tulip Food Company A/S begge flot fremgang i seneste regnskabsperiode, men fremgangen bæres primært af produktkategorier, der ligger uden for charcuteri og leverpostej.

Hverken Tulip eller Stryhns oplever fremgang i kødpålægsforretningen (se boks nederst i artiklen) , og set i det lys beretter en beskeden stigning i branchens samlede driftsresultat på 2,6 procent blandt de resterende otte virksomheder om et presset segment.

Uden tal fra de to kendte brands genererede de resterende aktører et overskud på 43 mio. kr. efter skat i seneste regnskabsperiode, hvilket er 6 mio. kr. bedre end året før.

Fremgangen hos de otte rendyrkede charcuteri-producenter bæres af bundlinjefremgang hos seks af aktørerne, mens Højer Pølser A/s og Aalbæk Specialiteter A/S begge fremviser faldende overskud i seneste regnskabsperiode.
Defco, som i 2012/2013 havde en bruttofortjeneste på 53,2 mio. kroner, tjente samme år 2,1 mio. efter skat. En lille, næsten usynlig forbedring på 4 procent i forhold til året før.

- Danish Crown er et andelsselskab, som dermed slipper for at betale den skat af overskuddet, som vi andre skal betale. Men i stedet for at øge landmændenes indtjening, så bruger de åbenbart den fordel til at Tulip kan underbyde, hævder han.

Dansk overenskomst en æressag
Tulips kødpålæg, bortset fra spegepølseproduktionen i Svenstrup ved Aalborg, produceres på Tulips fabrik i den nedersaksiske by Schüttorf, tæt på Tysklands grænse til Holland. Det betyder lavere lønninger og dermed en konkurrencefordel, hvor dansk produktion må kæmpe hårdt, påpeger Knud Erik Czaja.

- Vi har skam også mange udenlandske medarbejdere, blandt andet fra Vietnam og Polen, men hos os er alle under dansk overenskomst, og det fortsætter vi med. Vi er en dansk virksomhed, siger han.

Defco har tre modtræk mod det, som Knud Erik Czaja hævder, er ulige konkurrence. Kvalitet, information og eksport.

- Vi kan ikke gøre andet end at lave nogle gode produkter og fortælle, at det er produceret i Danmark af gode medarbejdere. Det skriver vi flere steder på vores emballager, siger Knud Erik Czaja.

Tulip afviser priskrig
Tulip er målt i tal den suverænt største aktør på det danske marked, men selve pålægsproduktionen drukner i koncernens samlede regnskab, og hos Tulip ønsker man ikke at fremlægge tal for charcuteri-delen.

Kommunikationschefen Rune Jungberg Pedersen, medgiver, at man med lavere lønomkostninger kan give lavere tilbud end man kan med dansk produktion, men han afviser at Tulip ønsker at konkurrere på lavpris. Tulip ønsker at konkurrere på høj kvalitet, siger han og nævner et mærkevareprodukt som Pålækker, som sjældent er kølediskens billigste produkt.

- Lønniveauet er i Tyskland lavere. Det er et faktum. Men vi ønsker ikke at presse priserne. Det har ingen af producenterne og heller ikke vi nogen gavn af, at nogen gør. Det er heller ikke os, der bestemmer udsalgsprisen i detailhandlen, siger Rune Jungberg Pedersen, som påpeger, at Tulip samler hele koncernens pålægsproduktion i nabolandet mod syd, fordi det er i Tyskland, at Tulips største pålægsmarked findes.

Han afviser også, at Danish Crown-ejede Tulip skulle have nogen konkurrencefordel af den skattebegunstigelse, som Danish Crown har og dermed afviser han ulige konkurrence.

- Vi opererer med et armslængdeprincip og køber ind til markedspriser, siger Rune Jungberg Pedersen.

Vækst ved eksport
Defco forventer at kunne øge sit overskud i de kommende år. Det skal øget eksport sikre. Man har allerede oprettet et salgskontor i Spanien, og nu står man over for at satse på Tyskland. Mulighederne er gode, især fordi råvarepriserne ser ud til at holde sig i ro.

En anden virksomhed, som glæder sig over rolige råvarepriser og som satser på eksport er Delika A/S i Haderslev, hvor Kurt Møller er direktør. På bundlinjen er Delika gået frem fra 6,7 mio. kroner i 2011/2012 til 10,8 mio. kroner i 2012/2013, mens omsætningen er øget fra 193 til 223 mio. kroner.

- Vi er blevet meget effektive på vores eksportdel, som vi næsten har fordoblet på tre år, siger Kurt Møller.

Han glæder sig over, at man har kunnet øge omsætningen uden at øge lønbudgettet. Det skyldes, at maskinparken er blevet opgraderet.

- Tidligere kunne en pakkemaskine køre 9000 spegepølser i timen. Nu kører den 16000 spegepølser med samme bemanding, nævner han.

Men han oplever også, at hjemmemarkedet er ved at tø op. Da finanskrise blev et ord på alles læber, oplevede han at det var svært at sælge høj kvalitet og højt kødindhold.

- Men nu er der større kvalitetsefterspørgsel, end der var for to år siden, og det er vi glade for. Vi vil gerne sælge det gode og det dyre.

Kødpålæg er ikke motoren hos Tulip og Stryhns
Hverken Tulip Food Company eller Stryhns ønsker at fremlægge tal for kødpålægsforretningen, der indgår i de respektive koncernregnskaber.

Hos Stryhns, der tjente 21,1 mio. kr. efter skat i 2013, forklarer administrerende direktør, Kristian Kornerup Jensen, at omsætning såvel som indtjening på leverpostej ligger stabilt, mens væksten i foretagendet primært drives af Graasten-salater og Langelænder-pølser.

Om hvorfor Kristian Kornerup Jensen ikke kan levere et udtræk for kødpålægsforretningen, siger han til Food Supply:

- Det er svært at adskille. Det er en fælles virksomhed med fælles omkostninger.

Fra Tulip lyder meldingen, at kødpålæg i runde tal udgør en tiendedel af den samlede forretning, der i 2012/2013 generede et overskud på 150 mio. kr. efter skat. Hertil forklarer Rune Jungberg Pedersen, at kødpålægsforretningen er presset af konkurrence og ikke bærer fremgangen:

- Tulip har ikke øget indtjeningen på pålæg i indeværende regnskabsår. Tværtimod oplever vi, at markedet er ekstremt konkurrencepræget, hvilket har presset priserne, siger han i en kommentar til Food Supply

Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094