Selv hans tøj og hans briller er gearet til kaffe-eventyr
Nordjysk kaffe-iværksætter har styr på vildt mange detaljer - og arbejder vildt mange timer
Det er kaffe på den helt enkle måde - kog vand og dyp en portionspose i koppen i 30 sekunder. Akkurat som med tebreve, bare med kværnede kaffebønner i stedet for te.
Bjørn Stålgren har alt for ofte arbejdsdage indtil midnat, og han holder sig vågen med en hel del kaffe - men ikke så meget, som han ellers ville have gjort. Ideen til at lave kaffe i portionsposer fik han således, fordi han i sit tidligere job i it-branchen drak alt for meget kaffe.
- Jeg lavede en kande om formiddagen, og så drak jeg den. Så lavede jeg en kande om eftermiddagen og drak den. Og så lavede jeg en kande om aftenen og drak den. Pludselig slog det mig, at hvis man kunne nøjes med at lave én kop ad gangen, så måtte det være vejen til at nedsætte sit kaffeforbrug. Så ideen opstod ud af mit eget behov, fortæller Bjørn Stålgren, der for alvor begyndte at brygge videre på tanken, da han i 2013 blev sparet væk som leder i Vesthimmerlands Kommune.
Ualmindeligt gennemtænkt
I opsigelsesperioden fik han lavet en forretningsplan, som han i første omgang bare lagde i skuffen.
- Jeg søgte job hos rådgivingsfirmaet Cowi og var faktisk inde i billedet til fem af deres stillinger. De spurgte mig, hvilken af dem jeg brændte for, og det kunne jeg ikke svare på. Så ventede vi et par uger, de spurgte mig igen - og så måtte jeg svare, at det nok er kaffe, jeg brænder for, fortæller den nordjyske iværksætter.
Med støtte fra Væksthus Nordjylland gik han i gang med at udvikle Dyp Kaffe-projektet, som tydeligvis er ualmindeligt gennemtænkt og detaljeret. Bjørn Stålgren har blandt meget andet været på workshop for at lære, hvilken kundetype, hans produkt først og fremmest appellerer til (det er mennesker, som identificerer sig med ord som nyde, hygge, venskab og fornøjelser), han har dannet fokusgrupper, som prøvesmager hans kaffe og giver inspiration til nye smagsvarianter, og han markedsfører konsekvent Dyp Kaffe med nøgleord, som passer til kundesegmentet.
- Jeg er også meget opmærksom på, at mit tøjvalg appellerer til mine potentielle kunder, når jeg er ude i en butik og servere smagsprøver. Og da jeg skulle have nye briller, bad jeg optikeren om at finde mig et par briller, der appellerer til den type, fortæller han.
De første æsker med Dyp Kaffe kom på markedet 1. marts, og markedet var dengang udelukkende Kvickly i nabobyen Aars. Siden er der ifølge Bjørn Stålgren kommet yderligere cirka 20 forhandlere til - næsten alle sammen nogen, der selv har henvendt sig efter at have hørt om nyheden. Ud over endnu en Kvickly og en SuperBrugsen i Nordjylland er det typisk mindre steder som en turistbutik, en kostvejleder og Hvidovre Stadion.
Flere varianter er på vej
Kaffebønnerne får han leveret fra Peter Larsen Kaffe, og med hjælp fra en specialbygget kinesisk pakkemaskine bliver de kværnet, fyldt på portionsposer og forsynet med snor, tac (dimsen, man holder i) og yderpose. Poserne med hver otte gram kaffe bliver derefter manuelt pakket i æsker med 10 stk. i hver. I første omgang udelukkende i en "Intens & cremet" udgave, men yderligere fem smagsvarianter er linet op.
Til at hjælpe med det hele har Bjørn Stålgren ansat tre medarbejdere - en højtuddannet videnspilot, en praktikant via jobcenteret og en timelønnet pakkerihjælper - men alligevel løber chefens egen arbejdsuge jævnligt op over 80 timer.
Kan han så leve af det? Næææh.
- Lige nu er vi stadig i gang med "proof of concept" - altså arbejdet med at finde ud af, om ideen holder. Gør den det, er der en forretning. Og jeg kan i hvert fald se, at responsen fra markedet er rigtig god. Intet er mere lækkert, end at høre "jeg har allerede én i kurven", når man er ude i en butik med smagsprøver, konstaterer kaffemanden fra Haubro.
Han vil slet ikke afvise, at der ligefrem kan blive tale om en guldgrube. For eksempel hvis Coop skulle ende med at ønske Dyp Kaffe i stor stil.
- Jeg har aftalt et møde med Coop, og det er meget spændende. Det er nok ikke realistisk, at de vil have det i alle butikker, men skulle det ske, så er det bare et spørgsmål om at aftale, hvornår jeg skal være klar til at levere. Og så skal jeg have en pakkemaskine mere, dypdrømmer Bjørn Stålgren.