Food service: Mærkevarer får tæsk af private labels
Ingen lægger mærke til, at eksempelvis kantiner skifter produkt
- Der er større profitmargen på mærkevarerne, og derfor er det ofte dem, der fremhæves i markedsføringen, som også er med til at løfte prisen i vejret, påpeger Dennis Blome, direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd.
- De typiske salgsargumenter for mærkevarerne går på kvaliteten, men vores undersøgelse viser med al tydelighed, at det argument altså ikke altid holder i byretten, tilføjer han.
4B Research har spurgt 44 kantiner, 35 storkøkkener og 26 hoteller og kursus-/konferencecentre, der alle bruger private label-produkter, om deres oplevelser med disse. Resultaterne er ikke så rar læsning for mærkevarerne:
37 procent siger, at kvaliteten af private label-produkterne er god i forhold de tidligere brugte mærkevarer. 36 procent mener, at private label- produkterne har samme kvalitet som mærkevaren, og fem procent mener, at kvaliteten er bedre. Kun ni procent mener, at kvaliteten af private label-produktet er ringere. Kvaliteten og udvalget vurderes generelt helt i orden hos private label-produkterne.
- Og så viser vores undersøgelse også, at ikke én eneste af de adspurgte kan melde om spisende, der har bemærket skiftet fra mærkevaren til private label, nævner Dennis Blome.
Forskel på 20-25 procent
Han konstaterer, at de fleste, der skifter fra mærkevarer til private labels, gør det på grund af prisen - en pris, som ifølge Dennis Blome typisk er 20-25 procent højere på mærkevarerne.
- Det er derfor også prisen, der skal ned, før mærkevaren kan vinde markedsandele fra private labels. De, der er skiftet til private labels og er godt tilfredse, skifter ikke tilbage til mærkevaren uden vægtige argumenter, og der er stort set kun prisen tilbage. En del udtaler, at de er skiftet, fordi de oplever en bedre kvalitet eller et større udvalg hos private label-leverandøren, og her har mærkevareproducenterne selvfølgelig en endnu større udfordring, siger 4B Research-direktøren.
Det er primært konserves og fedtstoffer, fersk kød og tørkolonial, hvor mærkevaren bliver valgt fra til fordel for private labels. Drikkevarer både med og uden alkohol er den produktgruppe, hvor mærkevarerne har bedst fat.
- På eksempelvis kød er der jo ikke ret stor forskel på prisen, for en ordentlig kvalitet koster, uanset om det er en mærkevare eller en grossist, der selv sætter en etiket på, nævner Dennis Blome.