CM Foods eksport eksploderer
Aalborg-grossisten vader i succes på nye markeder
Fra at udgøre en nærmest forsvindende lille del af omsætningen er eksporten nu oppe på at udgøre 25-30 procent, og det stopper ikke dér, er grundlægger Carsten Møller og hans nærmeste medarbejdere enige om. CM Food har derfor også netop opdelt firmaet i to afdelinger, Carmo Food Nordic og Carmo Food International, for at markere sig som en global samarbejdspartner.
- Det går kun én vej. Om fem år er det måske 40-50 procent af vores omsætning, der kommer fra eksportmarkederne, siger medejer Morten Vangsted, der er salgschef for catering-området.
- Det kan også sagtens blive mere end 50 procent, hvis vi finder de rigtige folk og markeder. Vi snakker jo om kæmpevolumen, når vi handler med mange af eksportmarkederne, supplerer indkøbsdirektør Jeppe Jakobsen, som også er medejer.
Eksempelvis er det ikke noget særsyn, at en Asien-kunde køber 10 containere med grisetæer - og der kan være 25 tons i hver container.
Tidligere slagtere
Udviklingen på eksportsiden er gået så stærkt, at Nørresundby-firmaet sidste sommer åbnede en afdeling, Carmo Food Philippines, i Filippinernes hovedstad, Manila. Kontoret har lokaler hos den danske ambassade og har to ansatte.
De øvrige syv medarbejdere i eksportafdelingen sidder på hovedkontoret i Nørresundby og beskæftiger sig blandt andet med salg til Vietnam, Kina og Hong Kong.
- Carmo Food International har også en strategi om at ansætte yderligere sælgere til eksportmarkederne. Vi vil meget gerne udvide vores aktiviteter til andre dele af verden, for eksempel Mellemøsten og Afrika. Men det afhænger naturligvis af, om vi finder de rigtige personer, som kender til markederne, siger Morten Vangsted.
Alt i alt har den nordjyske kødekspert 38 medarbejdere, deriblandt også lagerfolk og sælgere, hvoraf flere er tidligere slagtere, som ved noget om produkterne. Ekspertisen er afgørende for, at CM Food altid selv kan kvalitetskontrollere det kød, som kommer ind på virksomhedens eget køle- og fryselager på cirka 2.000 kvadratmeter.
CM Food, der blev stiftet i 1976, køber kødvarer i en lang række lande som New Zealand, USA, Irland, Chile, Brasilien og Argentina. Indtil for nylig blev varerne stort set kun solgt i Danmark og det øvrige Skandinavien, hvor virksomheden har opbygget en stor kundebase på både detail-området, foodservice-området og industrikundeområdet.
- Vi lever lidt skjult, for der er ikke mange slutkunder, der kender os. Vi snakker jo mest med indkøberne rundt omkring, og derfor er det også helt sikkert, at alle detail-, foodservice- og cash & carry-forretninger i Danmark kender os, nævner Jeppe Jakobsen.
Leger med kokkene
For at blive endnu mere synlig på hjemmemarkedet har CM Food for nylig ansat to konsulenter med et indgående kendskab til catering-markedet. De kører rundt i det meste af landet og "viser kunderne, hvad vi kan", som Morten Vangsted formulerer det.
En anden måde at skaffe ordrer på går via CM Foods prøvekøkken/showroom eller gårdhaven med grill-udstyr.
- For eksempel kan vi invitere restaurantkokke på besøg og sammen med dem udvikle nye idéer. Restauranterne er jo kunder hos vores kunder - og hvis vi kan sige til en catering-virksomhed, at "jeres kunde vil ha' den vare her", så er vi nået langt, påpeger Morten Vangsted.