Folk siger "hold kæft, hvor er det smart"
Hvidovre-iværksætter vil være Danmarks mest innovative fødevaremand
Iværksætteren Murat Aksoy, der står bag et nyt, økologisk læskedrikkoncept med navnet Cirub, er smækfyldt med optimisme. De seneste fire måneder har han solgt cirka 10.000 glas af produktet, og han er overbevist om, at det kun er et spørgsmål om tid, før salget eksploderer.
Hvert glas indeholder 50 milliliter frugtkoncentrat, og fidusen er, at forbrugeren selv kan blande det op med enten postevand, danskvand, kogende vand, spiritus, mousserende vin eller øl. Alt efter, hvad man bruger, bliver resultatet til enten limonade, sodavand, varm frugt-te, cocktail, cider eller shandy. Indtil videre er der seks smagsvarianter, blandt andet en med ingefær, hindbær og chili og en med hyldeblomst, æble og citron.
Satser på udlandet
- Det her findes ikke på markedet i forvejen, så det er virkelig en stor nyhed. Jeg tror på, at det også kan blive et hit i udlandet, siger Murat Aksoy, der i første omgang har Holland, Tyskland og USA i tankerne.
- Faktisk er det særdeles velegnet til alle lande, hvor man har rent postevand i hanerne, tilføjer han og gør opmærksom på, at en stor fordel ved Cirub er hensynet til miljøet: Når man ikke skal bringe vand ud til læskedrikforbrugerne, men de bare kan bruge deres postevand, er det med til at forbedre CO2-regnskabet.
Murat Aksoy står p.t. selv for alt i forbindelse med fremstilling og salg af Cirub. Han har lejet sig ind i et lokale hos en fødevareproducent i Aarhus-området, hvor han selv producerer koncentratet, og han har også fået fat i de første kunder, som blandt andre tæller nogle Meny- og nogle SuperBrugsen-butikker samt alle landets Føtex Food-forretninger.
Klar til store volumener
- Men nu er jeg klar til at tage imod ordrer i store volumener, siger den 33-årige iværksætter, som ikke har tænkt sig at stoppe dér:
- Mit mål er at blive Danmarks mest innovative mand inden for fødevarebranchen.
Murat Aksoy har en fortid som innovationschef hos O. Kavli fra 2011
til 2014. Der før var han brand manager for alle Kavli-produkter, og han har også en kandidatgrad i
økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School.