Discount vinder markedsandele
Selv om den finansielle krise løjer af, kommer der stadig flere kunder til discountbutikkerne. De traditionelle supermarkeder mister kunder.
- Går vi tre år tilbage, så har discountbutikkernes fremgang været på 25 procent og tilbagegangen for supermarkederne på 9,3 procent, og det viser tydeligt, at det er den finansielle krise, der har sat en bølge i gang, siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Klaus Jørgensen til FoodCulture.
Nødt til at blive bedre
Han mener, discountbutikkerne er dygtige til at fastholde kunderne, selv om det efterhånden er ved at gå op for rigtig mange, at den finansielle krise ikke har betydet, at de har mistet deres job og har fået færre penge til rådighed.
- Når først kunderne opdager, at discountbutikkerne også kan levere på områder som økologi, sundhed og lokalt producerede varer, har de ikke længere nogen grund til at gå i supermarkedet efter varerne. Så det er min vurdering, at supermarkederne er nødt til at blive bedre til det, som discountbutikkerne kan levere, hvis de skal erobre markedsandele tilbage, siger Klaus Jørgensen til FoodCulture.