Toms vil vokse i udlandet efter overskud
Stigende salg af chokolade var med til at forbedre Toms resultat i 2010. Opkøb i udlandet skal kick-starte eksporten.
Årets resultat efter skat steg i 2010 til 51,8 mio. kr. fra 30,0 mio. kr. året før, en fremgang på 72,7%.
- Vi glæder os over at kunne fortsætte de positive takter og have fremgang i såvel omsætning som indtjening, siger Jesper Møller, administrerende direktør for Toms Gruppen A/S.
Tilpasninger giver bonus
Direktøren peger på flere årsager til fremgangen:
- Vi havde en god udvikling inden for chokolade i Danmark, hvor intensiveret markedsføring og nye produkter som Toms Ekstra serien medførte en stigning i markedsandelen, siger Jesper Møller.
Ligeledes mærker virksomheden effekten af, at have trimmet processerne under finanskrisen. Bl.a. blev antallet af ansatte reduceret fra 927 i 2009 til 775 i 2009. Det skriver Business.dk.
Ny strategi for eksportmarkederne
I 2011 forventer selskabet en fortsat positiv udvikling. På sigt skal særligt eksportmarkederne være med til at øge omsætningen. Derfor er Toms i gang med at udarbejde en ny strategi for udlandet.
- Vi er glade for at vokse igen, selv om vi ikke er på det ønskede niveau. Derfor kigger vi også på, om det er muligt at købe nye virksomheder i det nære udland for at vokse hurtigere. Vi har netop igangsat en proces, hvor vi ser på opkøb af virksomheder, siger adm. direktør, Jesper Møller til Business.dk.
Håbet er at køb kan gennemføres indenfor 1-2 år, forklarer Jesper Møller, som understreger, at der skal være tale om virksomheder der er mindre end Toms, men stadig have en omsætning på nogle hundrede millioner.
Specifikt ser Toms på nærmarkederne i Sverige, Norge og Finland samt USA, Australien, Japan og Kina.