Dagligvaremarkedet hæmmes er lovgivningen
Konkurrencen på det danske dagligvaremarked er aktiv, men lovgivning hæmmer udvikling af en mere effektiv butiksstruktur. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Det fremgår af analysen ”Dagligvaremarkedet”, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag.
Det skyldes, at planloven og lukkeloven har fremmet en butiksstruktur med mange små butikker, og gør det vanskeligt for nye dagligvarekæder at komme ind på markedet. Netop det er med til at begrænse konkurrencen og udviklingen.
Ændring i planloven kan øge produktiviteten
Analysen konkluderer bl.a.. at de danske dagligvarepriser er ca. 10 % højere end i sammenlignelige lande, når der er korrigeret for skatter og afgifter men ikke for fx tilbud og velstands- og lønniveau. Vurderingen er, at disse faktorer næppe kan forklare hele prisforskellen. Produktiviteten i dagligvarehandlen er lavere end i flere af de nordiske nabolande. Begge dele indikerer, at dagligvarebranchen kan blive mere effektiv.
For at skærpe konkurrencen peges på en ændring af planloven, som vil gøre det muligt at etablere store dagligvarebutikker, bl.a. hypermarkeder, og dermed gøre markedet mere attraktivt for nye spillere, som udenlandske dagligvarekæder.
- I Danmark har vi flere små dagligvarebutikker end i sammenlignelige lande, og de ligger tættere på hinanden. Vi har også få meget store butikker – hypermarkeder. Det har en omkostning i form af en lavere produktivitet og højere priser, udtaler direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.