23948sdkhjf

Millioner til Syddansk Fødevareklynge

Med 12 millioner kroner i ryggen indleder Syddansk Fødevareklynge samarbejdet, der skal styrke syddanske fødevarevirksomheder ved at bane vejen for nye, unikke projekter.
65 repræsentanter fra fødevareproducenter og andre led i værdikæden var mødt op, da Syddansk Fødevareklynge d. 9. juni afholdt det første netværksmøde.

- Det kan ikke understreges tydeligt nok, at det her er alle tiders mulighed for syddanske fødevarevirksomheder til selv at sætte dagsordenen og skabe udvikling. Målet er at få etableret en masse innovationsgrupper på kryds og tværs - mellem store og små virksomheder - hvor de selv påvirker og skaber projekterne, siger Dorte Eg Auerbach, Væksthus Syddanmark og projektleder for Syddansk Fødevareklynge.

De fremmødte udviste samme entusiasme om projektets muligheder. Især det afsluttende food-speed-networking var en stor succes og et tydeligt tegn på, at brugen af netværk kan fremme mange processer i virksomhederne. F.eks. fortalte Sønderjysk Kål med begejstring om deres samarbejde med Skarø Is, hvor Sønderjysk Kål nu snitter rabarber for Skarø Is p.g.a. det indledende netværk, der lå som optakt til projektet.

Unikke produkter styrker virksomheder
Det er Væksthus Syddanmark, som står bag Syddansk Fødevareklynge. Projektet har netop modtaget 11,8 mio. kr. i bevilling fra EU’s Regional Fond og Syddansk Vækstforum.

Klyngeprojektet løber indtil videre til 2013. I den mellemliggende periode er målet bl.a. at engagere 100 virksomheder i netværket - heraf 50 allerede i år - samt at sikre 35 nye produkt- eller procesinnovative virksomheder – desuden 35 nye virksomheder med fokus på innovation inden for marketing eller organisation. Fokus er på tre markeder; det regionale, syddanske marked, det nærmeste udland i Tyskland, Sverige og England samt det internationale marked i øvrigt. Det skriver erhvervsbladet.

Der er nu etableret 3 innovationsgrupper, der fokuserer på henholdsvis måltidsløsninger til kantiner, nye fødevaretilbud til sommerhusturister samt et koncept for lokale markeder for fødevarer. Særligt i sidste gruppe har Gram Slot lagt sig i selen for at gøre de gode ideer til virkelighed fortæller Ulla Mossin fra Væksthus Syddanmark.

Styrker eksisterende fødevarenetværk
I Region Syddanmark er der allerede etableret stærke fødevarenetværk med stor brandværdi. Det gælder blandt andet Vadehavsprodukter og Sønderjyske Fristelser. Også på dette område er det målet, at Syddansk Fødevareklynge medvirker til yderligere fremgang.

- Det er stærke lokale brands, som samtidig rummer et vækstpotentiale. Det kan vi forhåbentlig være med til at understøtte, siger Dorte Eg Auerbach.

Udover etablering af netværksgrupper får syddanske fødevareaktører gennem den nye klynge adgang til ekspertbistand inden for bl.a. branding, innovation og fødevareudvikling. Der vil i klyngen samtidig blive arbejdet målrettet med udvikling af nye måltidsløsninger og produkter samt en forretningsmodel inden for foodservice og cateringområdet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094