23948sdkhjf

Klumme: Cool Cupcakes

Fra modedille til massemarked
Uhmm Cupcakes!

Har du smagt sådan én eller går du stadig rundt og tror, at det kun er en sag for smarte piger og dameblade, så tager du fejl.

For Cupcakes har for alvor ramt Danmark.

Selv i Lokal Brugsen står der nu flotte Cupcakes i montrerne og frister sarte sjæle og søde tænder.

Og tro mig, når Danmark i næste uge holder efterårsferie, skal der bages Cupcakes eller aflægges visit hos Agnes Cupcakes. Hvad egner sig bedre til en hyggestund i Danmark end en kage med snask.

Det kan lyde utroligt, og der er mange der undres. Hvordan var det lige, at en gammel klassiker som muffins pyntet med kagecreme og sukkerstads pludselig er blevet et verdensomspændende modefænomen? Hvorfor skal enhver ”moderne” husmoder nu til at diske op med disse vidundere? - Og hvordan kan det lade sig gøre at opbygge en koncept-store der kun sælger cupcakes i en lille by som København? Og i endnu mindre Århus kan man endda gå på Cupcake-kursus hos Cupcake fabrikken.

Det begyndte så vidt vides med, at pigerne fra tv-serien ”Sex and the city” besøgte The Magnolia bakery i New York i en enkelt episode. Siden blev kagen hip og en verdensomspændende trend var i gang.

Også herhjemme blev Cupcaken hurtigt populær og kom på de glitrende sider i livsstils-magasinerne. Mens de unge piger ivrigt skrev om disse spiselige vidundere på deres mode-blogs.

Cupcakes er livsstil
I september 2010 åbnede så den første Cupcake cafe, Agnes Cupcakes i Sværtegade nr. 2 i indre København og siden er den lækre kage kun vokset i popularitet og berømmelse. Cupcaken er kommet for at blive. Den egner sig glimrende til kagebuffet, overraskelse, selvforkælelse, firma-fødselsdag og ta´med hjem hygge.

Som fænomen er Cupcaken interessant, fordi den som eksempel glimrende viser, hvordan det globale lynhurtigt kan blive til lokalt, også når det gælder fødevarer.

Eksemplet viser også fint, at mad og fødevarer er blevet livsstilsprodukter, som skal kunne meget andet end smage godt og mætte. Cupcakes er nemlig i den grad livsstil, oplevelse og selviscenesættelse, hvad end du køber den i en lækker butik i indre by eller bager den selv.

Når mode bliver big business
Tilhører du den lidt tungere del af fødevareindustrien er den slags mode-fænomener bestemt heller ikke ligegyldige. For når det den 20. Oktober igen er store bagedag (en dag født af bage og ingrediens-industrien) Vil Cupcake-bagning utvivlsomt være på programmet i mangen danske hjem. Nøjagtigt som, at der på landets efterskoler, plejehjem og kantiner også skal serveres Cupcakes.

Og skal der bages, skal der bruges både mel, sukker, æg og meget andet, og pynt ikke at forglemme. Tjek fx Dr. Oetkers hjemmeside, hvis du mangler inspiration eller sukkerdimser til dine Cupcakes. De har set tendensen.

Summa summarum der er penge, ofte mange penge i at spotte de rigtige trends og tendenser og være beredt når markedet er klar. Cup-cakes eller Sushi – Smoothie eller Espresso? Grød eller Spirer? Hvad mon det næste bliver?

Sociolog og Fremtidsforsker Birthe Linddal Jeppesen er ekspert i forbrugertrends og fødevarer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063