Tilbudsaviser er fattige på tilbud
Færre end fire af ti varer i tilbudsaviserne er rent faktisk på tilbud, viser ny undersøgelse, som især er kritisk over for discountbutikkerne.
Det viser en undersøgelse, som Copenhagen Economics har lavet af samtlige tilbudsaviser i en tilfældig uge i år.
- Husstandsomdelte reklamer kaldes ofte for tilbudsaviser, fordi de indeholder tilbud. Det er egentligt misvisende. En gennemgang af husstandsomdelte reklamer viser, at kun omkring en tredjedel af varerne er knyttet til egentlige pristilbud. Resten indeholder faktuelle beskrivelser af fx varernes pris, kvaliteter, mængde og oprindelsesland, lyder en konklusion i rapporten med navnet ”Husstandsomdelte reklamer - Mest til Gavn”.
Brug kritisk sans
Faktisk er det i gennemsnit kun 38 procent af varerne i en tilbudsavis, der rent faktisk er på tilbud.
- Hvis man begrænser antallet af husstandsomdelte reklamer, vil man i princippet også kunne påvirke brugen af pristilbud. Men det er uklart, hvorfor det skulle ske i et væsentligt omfang. Således udgør varer med pristilbud kun 38 procent af alle varer, der optræder i husstandsomdelte reklamer. Der er således intet til hinder for, at dagligvarekæderne – på trods af en begrænsning af husstandsomdelte reklamer - øger andelen af pristilbud i de tilbageværende husstandsomdelte reklamer, og dermed fastholder eller endog øger antallet af gode pristilbud, står der i rapporten.
Imens supermarkederne forsvarer sig med, at tilbudsaviserne viser denne uges sortiment tilsat en række tilbud, opfordrer Forbrugerrådet kunderne til at bruge den kritiske sans.
- Bare fordi det står i en reklameavis er det ikke nødvendigvis et slagtilbud. Det gode råd er, at man kigger på reklameaviserne med en stor portion kritisk sans, siger Mette Boye, der er afdelingschef i Forbrugerrådet, til DR Nyheder.