23948sdkhjf

Mobilmillionær udfordrer bryggerigiganter

Et nyt bryggeri med mangemillionær Morten Strunge i spidsen ser nu dagens lys.
Morten Strunge blev både landskendt og økonomisk uafhængig, da han tidligere i år solgte virksomheden Onfone til TDC for et beløb i omegnen af 300 mio. kr.

Nu kaster den 25-årige iværksætter sig over nye jagtmarker.

Sammen med broderen Kristian Strunge starter han i dag et nyt bryggeri, der får navnet Stronzo Brewing Co.

Betydningen af navnet vender vi tilbage til...

- Vi har en klar ambition om at være blandt de 10 største bryggerier i Danmark inden for et år, og på længere sigt skal vi gerne op og presse Carlsberg og de andre store aktører. Carlsberg er store, men de er ikke større, end at de er til at rykke rundt med, hvis man er lidt kreativ, siger Morten Strunge til epn.dk.

Ligheder mellem brancherne
Morten Strunge rykkede Onfone fra 20.000 til 200.000 kunder, og han ser flere ligheder mellem det daværende mobilmarked og ølbranchen, som den ser ud i dag.

- I begge brancher er der nogle få, store virksomheder, som sidder på en stor andel af markedet, og så er der en masse små selskaber. Forskellen på de andre små og os er, at vi har volumen - både produktions- og finansieringsmæssigt - til at kunne agere på markedet, mener Morten Strunge, der derfor ser et kæmpe hul i branchen, som Stronzo kan udfylde.

Morten Strunge kastede sig over netop ølbrygningen, da det er broderens store passion. Og selv om firmaet ikke har nogen exitstrategi, er der allerede grøde på flere andre fronter.

Kontakter i udlandet
Firmaet, der har hovedsæde i Kødbyen på Vesterbro, København, åbner en ølbar i løbet af vinteren og har allerede aftaler om salg af sine syv øltyper på barer, caféer og i Føtex, SuperBest og Bilka.

- Og derudover regner vi med inden for et halvt år at starte med at eksportere vores øl til udlandet. I øjeblikket har vi tråde til Sverige, Storbritannien, USA og Tyskland, så det ser vi meget positivt på, siger Morten Strunge.

Specielt navn
Stronzo – der positionerer sig under sloganet "Beer with an attitude" – satser massivt på markedsføring og har desuden allieret sig med kunstneren Hornsleth, som designer etiketterne.

Og så var der det med navnet.

- Min bror gik i klasse med en italiener, der lærte ham, at stronzo betyder røvhul på italiensk. Det passer meget godt sammen med vores koncept, og så lyder det jo også lidt som vores efternavn. Det kunne vi ikke stå for, siger Morten Strunge.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109