Kina efterspørger importerede fødevarer
Medio november løb én af Kinas største, globale fødevaremesser af stablen, og efterspørgslen på importerede fødevarer var stor. DI anbefaler danske producenter at kigge mod øst.
Lysten til at prøve eksotisk, vestlig mad er én af årsagerne, men hovedårsagen er den styrtdykkende tillid til kinesisk fødevaresikkerhed. Et utal af fødevareskandaler har de sidste par år rystet befolkningen og sågar krævet dødsofre.
Importerede fødevarer i høj kurs
På detailniveau mærkes efterspørgslen ved at high-end supermarkeder, der specialicerer sig i importerede fødevarer, er skudt op i Shanghai og Kinas øvrige storbyer. Access China, et konsulentbureau med speciale i kinesiske forhold, spår i en undersøgelse fra 2011, at high-end supermarkeder er kommet for at blive takket være treenigheden af kinesiske forbrugers efterspørgsel af madvarer af høj kvalitet, deres stigende indkomst og det voksende fokus på sund mad i Kina.
Tican er allerede i Kina
Også danske bulk-eksportører af kød har succes i Kina.
Tican kom ind på det kinesiske marked i 2008, da de ansatte deres første ’Own Man in China’(OMIC) gennem DI-Asia Base. Allerede få år efter sælger de til store trading selskaber og restauranter som McDonalds , KFC samt enkelte dagligvarekæder i Kina. Ticans base er stadig på DI-Asia Base’s kontor i Shanghai. Og de var da også på messe for at nå ud til flere potentielle kunder.
- At være tilstede på messer som FCH helt afgørende for Tican, fordi vi får skabt bevidsthed om vores produkter og møder kunderne face-to-face. Det er uhyre værdifuldt og skaber som regel gode resultater efterfølgende, siger Ticans Sales Manager China, Maggie Wan.
Omtalte messe var i år mødested for 29.008 internationale og kinesiske indkøbere og 1.110 virksomheder fra 77 lande og regioner. I maj finder SIAL, Kinas største fødevaremesse, sted i Shanghai og her regner arrangørerne med dobbelt så mange virksomheder og besøgende.
DI hjælper danske producenter igang
DI-Asia Base re en afdeling under DI, som hjælper danske virksomheder med at etablere sig på det kinesiske marked. De tager sig af rekrutteringen af en kinesisk ansat, sørger for en fysisk arbejdsstation i et levende kontormiljø, som omfatter ca. 60 andre kinesere, der arbejder for danske virksomheder. DI-Asia Base’s services omfatter bogholderi og HR styring, rådgivning og ledelse, samt tilbagerapportering om fremskridt og trivel af den kinesiske ansatte.
- Vi oplever en stigende interesse fra danske virksomheder, der gerne vil ind på det kinesiske fødevaremarked, og dem er vi nu klar med ny målrettet løsning til, siger Glen Mikkelsen og opfordrer interesserede til at tage kontakt for at høre om, hvordan DI-Asia Base helt konkret kan hjælpe.
Han forklarer videre, at den ansatte kineser operer under DI-Asia Bases’ forretningslicens, og på den måde kan virksomhederne bygge forretningen op uden store økonomiske bindinger, indtil de måske en dag er klar til at starte eget selskab.
Mere info om DI-Asia Base
Opstart eller udvikling i Kina, kontakt Peter Tabor, Operations Manager og ansvarlig for Xuzhou kontoret på peta@diab.cn eller (0086) 138-1633-2057. Eller Glen Mikkelsen, Administrerende Direktør for DI i Kina, på glmi@diab.cn eller (0086) 139-1778-4076.