23948sdkhjf

Nøl kan bremse Køges fødevaresucces

Planerne om at skabe en samlet fødevaresymbiose i Køge risikerer at falde til jorden, hvis ikke politikerne viser mere initiativ.
Planerne om at omdanne Køge til et knudepunkt for den danske fødevareindustri har været længe undervejs.

Nu melder bagmændene Ove Søltoft og Henrik Vedel, direktører i henholdsvis JN Spedition og Crown Foods, sig klar til at påbegynde anden etape, men inden da skal Folketingets politikere overbevises om, at den såkaldte Fødevaresymbiose i Køge er en god idé.

Læs om projektets første etape her.

Det skal blandt andet medføre, at Køge får en kombiterminal, hvad der ikke viste sig muligt under den tidligere regering.

- Tidligere transportminister Hans Christian Schmidt fra Venstre sparkede kombiterminalen til hjørnespark, da han i stedet valgte at udvide i Taastrup. Men Taastrup er en transportmæssig blindtarm, som ikke ligger i forbindelse fra Femern og til Sverige. Den kan ikke magte den kapacitet, der skal bygges op, og det er kun i Køge, der reelt er plads. Køge ligger på den direkte finger mellem Skandinavien og kontinentet. Inden for halvanden times transport har vi adgang til 3,6 mio. mennesker, og det er altså meget i et land som Danmark, siger Ove Søltoft, direktør i JN Spedition.

Illustration: Vision 2020 – Rejsetider med fra Køge. Køge Kommunes Planstrategi 2011 og Agenda 21-strategi 2011, side 4.

Kan lige så godt ligge i Helsingborg
Han fortæller, at de lokale politikere i Køge ind til videre har stillet sig positive over for hele projektet, mens det er sværere at trænge igennem til Transportministeriet, hvor alting lige nu handler om placeringen af en betalingsring.

Derfor er det svært at gå videre med projektet, da den politiske velvilje vejer tungt.

- Vi skal være helt sikre på, at den fødevarepark, vi vil bygge, kan ligge optimalt i Køge. Og det kræver, at infrastrukturen bliver forbedret. Ellers kunne den lige så godt ligge i Helsingborg, siger Ove Søltoft.

Fra blue-collar til white-collar
Sammen med partneren Henrik Vedel har han selv investeret kapital i projektet, som de håber kan møde støtte fra det offentlige. Alternativt skal duoen på udkig efter private investorer, som ønsker at spytte omkring to millioner kroner i kassen.

- Vi vil gerne drive Fødevaresymbiosen offentligt, fordi vi ser det som et samfundsprojekt. Det skal være billigt og mest muligt effektivt, så virksomhederne får mulighed for at klare sig godt og udvikle sig. Dermed kan vi gå fra blue-collar til white-collar arbejde og samtidig holde arbejdspladser i Danmark, siger Henrik Vedel.

Som uddannet cand.merc. med mange års erfaring fra fødevarebranchen er han i dag direktør i Crown Foods, og Henrik Vedel er ikke i tvivl om, at Fødevaresymbiosen indeholder mange fordele.

- Jeg skal nok være den første til at skrive under på en kontrakt. Vi vil flytte Crown Foods ind i Fødevaresymbiosen, fordi jeg tror, det er en skidegod forretning. Alle, jeg taler med, kan se potentialet i konceptet, men når det kommer til pengene, er folk stadig lidt tilbageholdne. Vi skal bare have pengene til at få det skudt i gang, så skal det nok komme, fastslår Henrik Vedel.

Opfylder alle regeringens ønsker
Han har efter eget udsagn holdt møder med hundredvis af potentielle investorer, politikere og kolleger i fødevarebranchen og undrer sig over, at den nuværende regering endnu ikke har bidt på.

- Vi kommer til at garantere en større fødevaresikkerhed, vi bevarer arbejdspladser her i landet, vi flytter os fra blue-collar til white-collar og vi kan indgå i smart grid. Det er alt sammen ting, der står højt på regeringens ønskeliste, pointerer Henrik Vedel.

Han håber derfor, at politikerne snart får øjnene op for de fordele, en Fødevaresymbiose i Køge indeholder, så anden etape efterhånden kan sættes i gang. Alternativet er, at tålmodigheden rinder ud, fastslår partner Ove Søltoft.

- Jeg går jo ikke rundt og hedder Ove Danske. Hvis vi ikke tager os lidt sammen politisk, bygger de bare en kombiterminal i Putgarten eller Malmø, og så bliver Danmark bare et transitland, som er møgbeskidt af dieselolie. Vi tilbyder at smide et stykke jord i puljen, som vi så kan udvikle på til glæde for alle. Men nu kræver det altså også en vis portion politiske velvilje.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08