10 veje til loyale kunder – Del 1
Læs de gyldne råd til, hvordan fødevarevirksomheder i fremtiden bliver endnu bedre til at skabe relationer til kunderne.
Hvordan får og fastholder man loyale kunder?
Det spørgsmål forsøgte Cathrine Frederiksen, der er uddannet kaospilot og har sit eget rådgivningsfirma ved navn Tomo, at besvare på Foodexpo 2012. Hun har boet i Canada i et halvt år og i samarbejde med designfirmaet Idea Couture lavet research på temaet.
Food Supply har bedt Cathrine Frederiksen om at opsummere de 10 gyldne råd med konkrete eksempler.
Hendes råd vil blive sendt hver tirsdag og torsdag de kommende fem uger, så følg godt med.
1. Skab minder for dine kunder
McDonald’s i Hong Kong er begyndt at være værter for bryllupper i deres restauranter. Der er skabt mange oplevelser omkring ritualet – for eksempel er bryllupskagen lavet af McDonald’s apple pies og brudepigernes kjoler er lavet af små balloner med McDonald’s-logoer på.
Man må gå ud fra at et bryllup er en betydningsfuld ting for dem som er involveret. De skal tilbringe resten af livet sammen og vil have dette minde om den dag de sagde ja til hinanden at se tilbage på. Det betyder også at de hver gang de tænker på denne dag, samtidigt vil tænke på Mc.Donalds.
Mc.Donalds når man har noget at fejre
I min familie havde Mc.Donalds også en særlig betydning. Der spiste vi nemlig altid aftensmad når min far kom sent hjem og var i godt humør. Vi kørte 20 minutter i bil for at komme derhen, da der ikke var en Mc.Donalds i vores by. Til stadighed repræsenterer Mc.Donalds for mig et sted man tager hen når man har noget at fejre i hverdagen. Ikke de store begivenheder, men hvis man har haft en god dag på arbejdet eller man har vundet en fodboldkamp.
At skabe værdifulde minder for dine kunder kan i sidste ende komme til at blive meget værdifuldt for dig. Hvis de associerer dit spisested eller dit produkt med et bestemt stemning, begivenhed eller følelse, vil de hyppigere besøge din restaurant og du vil dermed øge indtjeningen.
Lyt til kundernes behov
Første skridt for at arbejde med oplevelses- og relationsdesign i din virksomhed er at lære dine kunder bedre at kende. Hvem er de? Hvad er vigtigt for dem? Hvilke værdier vægter de højt? Hvad gør dem lykkelige? Dernæst skal du lave en strategi for hvordan du kan gøre noget for dem, som kan gøre jeres forhold tættere. Hvis der kommer mange enlige på din restaurant, kan det være at du skal gøre en dyd ud af at huske deres navn, favorit-menu og måske have langborde som opfordrer til kontakt mellem mennesker og hvis dit produkt er målrettet grupper af studerende, kan det være du skal tilbyde dem halv pris i eksamensperioder. Det er din målgruppe som afgører hvilke initiativer din forretnings vil have mest gavn af at iværksætte.
Potentialet er en øget indtjening og flere loyale og tilfredse kunder. Man kan forestille sig produkter, som er fast inventar på spisebordet om fredagen og restauranter der bugner af børnebørn og bedsteforældre når forældrene er til et arrangement. Kun fantasien og modet til at skille sig ud og gøre noget anderledes sætter grænsen.
Lyt til dine kunders behov og kom igang med at iværksætte initiativer, som de vil værdsætte, komme tilbage efter og huske tilbage på!
Tomo er et innovationsbureau med speciale i trendspotting og konceptudvikling indenfor fødevareindustrien. De hjælper kunder med at udvikle nye forretningsideer, produkter og services. Se mere på www.tomoland.dk.