10 veje til loyale kunder – Del 5
Læs de gyldne råd til, hvordan fødevarevirksomheder i fremtiden bliver endnu bedre til at skabe relationer til kunderne.
Hvordan får og fastholder man loyale kunder?
Det spørgsmål forsøgte Cathrine Frederiksen, der er uddannet kaospilot og har sit eget rådgivningsfirma ved navn Tomo, at besvare på Foodexpo 2012. Hun har boet i Canada i et halvt år og i samarbejde med designfirmaet Idea Couture lavet research på temaet.
Food Supply har bedt Cathrine Frederiksen om at opsummere de 10 gyldne råd med konkrete eksempler.
Hendes råd vil blive sendt hver tirsdag og torsdag de kommende fem uger, så følg godt med.
5. Giv dem en platform
I New York er en ny eksperimentiel burgerbar skudt op. Den hedder 4food. Som kunde kan man være med til at designe menukortet. Man kan samle sin idé til en burger, give den et navn og uploade den til
menu-skærmene. Jo flere der bestiller din burger, jo mere berømt bliver du, da din burger vil forblive på menukortet.
Real world crowdsourcing
Brugergenereret content er rimeligt udbredt på internettet - Wikipedia består udelukkende af personer, som bidrager med indhold. Andre former for crowdsourcing på fx hjælpefora er også anvendt med succes. Så hvorfor ikke lade sig inspirere af det i det fysiske liv?
Kom og se min stol
Tænk sig hvis kunderne i din restaurant var så involverede, at de selv havde opfundet menukortet og designet stolene, de sad på. Hvis de havde valgt kunsten på væggene og givet et uundværligt markedsføringstip, som havde boostet forretningen med 200 %. Hvis man tør spørge og inddrage sine kunder, kan det være en realitet.
Mulighed for ægte innovation
Hvis man giver folk en platform at udfolde sig på, frem for at servere løsningen for dem, kan der opstå ting, som du kun i din vildeste fantasi havde forestillet dig. Her er virkelig potentiale for, at ægte innovation kan opstå, hvis du tør give slip på kontrollen og kræve noget af dine kunder
Ind med de gamle dyder
I vores moderne samfund virker det som om, vi er bange for at stille for høje krav til hinanden og virkelig forvente noget. Mange løsninger er “quick fixes”, og vi vil ikke holde på en person længere end højst nødvendigt, for vi vil da ikke trænge os på. Men sæt hvis det egentligt er det, vi som samfund har brug for? At vi tør stille os sårbare overfor hinanden og sige: Jeg har brug for din hjælp, og jo mere kvalitativt du kan give mig det, jo bedre.
Stolte ambassadører deler ud af succeshistorierne
Potentialet set fra et forretningsperspektiv er at gøre kunderne til de ypperste ambassadører for virksomheden. De vil være stolte og dele ud af den stolthed, fordi de har været med til at skabe forretningens succes.
Tør du tage skridtet?
Det er ikke alle områder af en forretning, man skal åbne op for alle og enhver - men overvej om ikke din emballage, service, grafiske identitet eller andet kunne tåle at få feedback og indspark fra dine kunder - de vil med garanti blive mere loyale, hvis du tør lytte og kommunikere med dem!
Læs mere i serien "10 veje til loyale kunder":
1. Skab minder for dine kunder
2. Giv dem en fællesskabsfølelse
3. Gør dem til bedre mennesker
4. Del din risiko med dem
Tomo er et innovationsbureau med speciale i trendspotting og konceptudvikling indenfor fødevareindustrien. De hjælper kunder med at udvikle nye forretningsideer, produkter og services. Se mere på www.tomoland.dk.