23948sdkhjf

Facebook-tema: Sådan gør Arla og Rynkeby

Food Supply ser i denne uge nærmere på fødevarevirksomhedernes brug af Facebook og fortæller her om strategien bag to af de stores tilstedeværelse på det sociale medie.
Kommerciel tilstedeværelse på Facebook kræver, at man følger spillereglerne for de sociale medier.

Det konkluderer to store, danske fødevarevirksomheder, som er i færd med at tage de første skridt på Facebook, samstemmende.

- Vi prøver at bruge Facebook på mediets præmisser. Det vil sige, at vi kommunikerer på en måde, der passer til et socialt medie frem for på den sædvanlige reklamemåde. Vi overvåger hele tiden, hvad der rører sig på de sociale medier, men vi har besluttet, at vi ikke vil benytte os af censur. Det betyder så, at der kan komme forbrugerklager på siden, men så svarer vi på dem, så alle kan få lov at se svaret. Tankegangen er, at vi er nødt til at behandle alle henvendelser seriøst – ellers giver det bagslag, siger Jørn Falk, Senior Markering Manager i Rynkeby Foods A/S, til Food Supply.

Vær til stede, hvor folk er
Samme strategi anvender man hos Arla Foods, der meget bevidst bruger Facebook som endnu en måde at komme i kontakt med forbrugerne på.

- Dem, der gør det godt på de sociale medier, kan både svare på spørgsmål om sur mælk og samtidig selv sætte en agenda ved at få de ufortalte historier frem. Man skal kunne begge dele, og der ligger et stort og uudnyttet potentiale i Facebook. Vi gør ikke kun det her, fordi det lige er oppe i tiden. At være på Facebook giver os også en mulighed for at styrke dialogen med forbrugerne, og man er nødt til at være de steder, hvor folk er, siger Kasper Ibsen Beck, der er kommunikationsdirektør i Arla Danmark.

Kritiske spørgsmål en del af betingelserne
Arlas åbenhed har blandt andet affødt spørgsmål om, hvorfor mejeriet har opkøbt en del af kinesiske Mengniu Dairies, som var en del af melaminsagen i 2008.

Svaret fra Arla er på næsten 300 ord (svarende stort set til ordmængden i denne artikel ind til dette punkt), og ifølge Kasper Ibsen Beck giver muligheden for kritiske spørgsmål ikke anledning til søvnløse nætter hos det danske mejeri.

- Som udgangspunkt hylder vi princippet om at være åbne og transparente. Vi har ingenting at skjule – heller ikke når vi går ind i et samarbejde med en virksomhed i Kina. Vi har i flere år delt spørgsmål og svar på Arla Forum, og det er den samme tankegang, vi tager med os på Facebook. Hvis man som virksomhed tror på, at man har nogle gode produkter og en god forretning, kan man også svare på nogle af de ting, der kan gøre lidt ondt, pointerer han.

Svært at måle
Både Arla og Rynkeby understreger, at tilstedeværelsen på Facebook er forholdsvis ny for virksomhederne. Af samme grund arbejdes der fortsat løbende på strategien for tilstedeværelsen, og begge parter er enige i, at et par tusinde ”venner” på Facebook ikke umiddelbart rykker på bundlinjen.

- Vi vil selvfølgelig gerne se resultater, og vi måler på alting. Men man kan ikke måle på det her, for det er ikke stort nok endnu. At man har 1.000 venner kan ikke rigtigt gøres op nogen steder. Hvis man derimod har 100.000 venner og gør noget aktivt, så kan det måske måles, siger Jørn Falk fra Rynkeby.

Vil bruge flere ressourcer
Han har – i lighed med Kasper Ibsen Beck og kollegaerne på Arla – flere idéer på tegnebrættet til, hvordan det næste skridt tages på Facebook.

Arla og Rynkeby er klar til at poste flere ressourcer og arbejdstimer i Facebook og andre sociale medier, men fra både Kasper Ibsen Beck og Jørn Falk lyder det, at udviklingen skal komme i takt med den øvrige kommunikation fra virksomhederne ligesom det er vigtigt ikke bare at jagte flere venner uden et bagvedliggende formål.

Det handler med andre ord ikke om at lokke så mange mennesker som muligt ind i butikken, men snarere hvad man i butikken kan tilbyde disse mennesker, så de i bedste fald fortæller det videre til deres egne venner.

Eller som formuleret af Kasper Ibsen Beck fra Arla:

- Vi måler ikke vores succes på antallet af Faceboook-venner, men på det engagement, vennerne skaber. Det er i sidste ende med til at skabe et tættere tilhørsforhold til Arla.

Læs med på Food Supply i morgen, når vi ser nærmere på nogle af de virksomheder, som (endnu) ikke lægger så mange kræfter i tilstedeværelsen på Facebook.

Fakta: Arla og Rynkeby på Facebook
• Arla har flere forskellige sider på Facebook for blandt andet Nederlandene, Sverige og Tyskland.
• Facebook-siden for Arla Danmark følges af cirka 2.000 venner, mens siden for Arla Sverige er oppe på over 25.000 følgere.
• Rynkebys side på Facebook har cirka 1.700 venner, som kan stille spørgsmål om stort og småt vedrørende firmaets produkter.
• Rynkeby har desuden en selvstændig Facebook-side for cykelholdet Team Rynkeby, som følges af over 8.200 venner.


Mere Facebook-tema:
Derfor ”liker” brugerne dig
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109