Venstre vil droppe kørselsafgift
Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) erklærer sig nu klar til kamp mod kørselsafgiften, men Socialdemokraterne udsteder ingen garantier.
Det erklærede partiets trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, onsdag på et møde om afgiften, hvor flere nord- og vestjyske virksomhedsledere var til stede.
- Jeg giver mit tilsagn om, at vi kaster vores fulde kampkraft ind i at bekæmpe den her betalingsring for provinsen, sagde Kristian Pihl Lorentzen på mødet, der blev afholdt hos Fynbo Foods i Vrå.
Han erkendte, at Venstre selv var arkitekter bag afgiften, som blev politisk vedtaget i 2009 efter to års tilløb.
- Men der er tale om en ny dagsorden i dag i forhold til for fem år siden. Derfor har vi lavet en kovending, lød det fra Kristian Pihl Lorentzen.
Glem politisk uenighed
Han fik politisk modstand fra Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, som især hæftede sig ved, at det forventede provenu ved afgiften allerede er brugt.
- Vi kan ikke bare sende regningen videre til det offentlige. Men jeg er villig til at tage afgiften med hjem på det politiske værksted, for jeg tror, at hvis vi fastholder afgiften, så kan vi gøre noget for at mindske de negative effekter. Vi skal målrette den og sørge for, den rammer udkantsdanmark mindst, og så kan vi også sørge for, at den rammer de tunge miljøtransporter hårdest og giver rabat til dem, der kører miljøvenlig kørsel.
De to trafikordførere var til gengæld enige om behovet for at sætte endnu flere kollegaer på Christiansborg ind i problematikken, ligesom de begge pegede på en udbygget infrastruktur i form af eksempelvis bedre havne og togforbindelser i Jylland som en mulig løsning.
- Tag nu hinanden i hånden og glem den politiske uenighed, for det her er et alvorligt problem, lød opfordringen fra Frederikshavns borgmester, Lars Møller (V), som var blandt de 17 borgmestre, der kort før jul underskrev et protestbrev stilet til skatteminister Holger K. Nielsen.