Værdifuld styrkeprøve i lufthavnen
CPH Design har fået vigtige data om holdbarheden af deres nyudviklede bagagevogn, som FORCE Technology har testet i en realistisk arbejdshverdag.
Det er hårdt arbejde at være bagagevogn i en moderne lufthavn, for der skal fragtes adskillige tons kufferter og andet gods hver dag. Det går ikke ubemærket hen over materiellet. Det er også hårdt at være det personale, der dagligt må løfte og flytte et bjerg af bagage til og fra de tungtlastede fly.
For et par år siden satte CPH Design sig for at lette byrden med en nytænkning for automatisering af hele bagagehåndteringen inden for luftfarten. Som en del af automatiseringen blev forbindelsen mellem check-in og fly til udviklingen af en automatiseret bagagevogn.
”Vi ønskede at skabe et bindeled mellem den gennemautomatiserede håndtering af bagage fra check-in og den semiautomatiske læsning, der sker ved flyet. Vi ønskede et produkt, der var venligt mod arbejdsmiljøet, og som også kunne honorere de høje sikkerhedskrav, der gælder for bagagehåndtering i lufthavne i dag. En ny bagagevogn, hvor bagagen kunne læsses ind i 8 rum i 4 højder, tog form på tegnebrættet, og i 2007 var vi klar til at teste en prototype”, fortæller projektleder hos CPH Design Jesper Moe, der for yderligere oplysninger henviser til www.cphdesign.biz
Kortlægning af svejsningers og materialers levetid
Det er FORCE Technology, der har foretaget testen af bagagevognen. Og selve testen har været tilrettelagt, så testresultatet har afspejlet vognens performance i en realistisk arbejdshverdag.
”Vi ved, at de dynamiske belastninger tager hårdt på konstruktionen. Svejsemetoder og materialevalg er derfor i fokus, når materiellet er udsat for ujævne veje og stor og tung last. Vi har foretaget strain gauge målinger på særligt udvalgte punkter på bagagevognen i drift for at kortlægge levetiden på svejsninger og materialer. Sammen med CPH Design lagde vi en testrute, som bagagevognen fulgte både med og uden belastning. Vi opsamlede måleresultaterne på en PC til nærmere analyse og efterfølgende præsentation for CPH Design”, siger projektleder fra Svejseteknisk afdeling hos FORCE Technology Flemming Andersen.
Eksportpotentiale
Jesper Moe og CPH Design har store forventninger til den nye bagagevogns succes på eksportmarkederne. Vognen er sat i produktion, og den vil fremover blive et synligt billede i mange lufthavne verden over.
”FORCE Technology gjorde et godt stykke arbejde med de forskellige testscenarier, vi gennemførte. Vi fik vigtig dokumentation for materiellets styrke og relevante forslag til forbedringer. Jeg synes, FORCE Technology var hurtige til at forstå opgaven og få den udført. De første 150 styk ruller snart ud i Københavns lufthavn for SAS Ground Service , men mange flere er på vej”, siger Jesper Moe.