Salt fra Læsø i Superfos emballage
Læsø Saltsyderi fremstiller salt som i de gamle dage. Men den gammeldags emballage har en begrænset holdbarhed, og saltet fyldes derfor nu på Superfos emballage, som holder saltet frisk meget længere.
Læsø Saltsyderi fremstiller salt som i de gamle dage. Men den gammeldags emballage har en begrænset holdbarhed, og saltet fyldes derfor nu på Superfos emballage, som holder saltet frisk meget længere.
Salt fra Læsø Saltsyderi er 30 gange dyrere end almindeligt salt. Den høje pris berettiges imidlertid af den høje kvalitet og det faktum, at det fremstilles fuldstændigt, som man gjorde det i gamle dage. Det er derfor meget vigtigt for IQ Food Service A/S, firmaet bag det berømte danske salt, at produktets kvalitet og holdbarhed også kommer til udtryk i emballagen.
”Saltet bevares meget bedre i Superfos’ kvadratiske UniPak bæger end i lærredssækkene, som vi indtil videre har benyttet. Vi bruger stadig sækkene, men nu kan kunderne, hvis de ønsker det, vælge en plastemballage i stedet for. Det nye bæger udelukker fugt, således at saltet ikke klumper, men i stedet forbliver frisk i lang tid. Dette bæger er simpelthen i stand til at kombinere de gode gamle dage med længere holdbarhed,” siger Michael Slidsborg fra IQ Food Service A/S.
Han understreger, at det ikke giver nogen mening, hvis man ikke lægger lige så mange kræfter i at finde den bedst mulige emballage, som man har lagt i at fremstille produktet.
Plast forklædt i lærred
Læsø Saltsyderi fremstiller omkring 90 tons salt om året og er hovedsageligt blevet populære på grund af den gammeldags fremstillingsmetode. Folk betaler for ”historien”, så at sige. Og selv om en stor del af salt-fremstillingsprocessen kunne automatiseres for at spare penge uden at gå på kompromis med kvaliteten, nægter de at gøre det, fordi det ville ødelægge deres største branding effekt.
”Da vi valgte at benytte en moderne plastemballage, var det derfor vigtigt for os, at den ville bevare illusionen om salt fremstillet på gammeldags manér. Det kvadratiske UniPak bæger har en ”labelling” af høj kvalitet, som man kan få til at ligne lærred, og det var én af årsagerne til at vi valgte netop den emballage,” siger Michael Slidsborg fra IQ Food Service A/S.
Ikke første gang
IQ Food Service A/S er en af Superfos’ faste kunder. De bruger det kvadratiske bæger til mange andre lignende produktserier, som f.eks. karry og paprika. Michael Slidsborg forklarer:
”Den kvadratiske UniPak emballage gør det nemmere at stable saltet både på lageret og i supermarkederne. Og for forbrugerne er det mere praktisk at bruge saltet, da bægeret er nemmere at åbne og lukke. Og vi oplever det samme med vores andre produktserier.”