Dansk vind når nye højder i Tyskland
HUSUM, TYSKLAND. Vindmøllebranchen er i voldsom vækst, og i år har over 30.000 personer besøgt HUSUM WindEnergy 2010 - den største internationale vindmøllemesse i verden, som løb af stablen fra 21. til 25. september.
Danmark var selvfølgelig godt repræsenteret, og mange af de danske udstillere – 43 for at være præcis - var organiseret på en 800 kvadratmeter stor fællesstand etableret af Danish Wind Energy Group, hvis logo med det danske flag hænger fra loftet og minder om, at vindmøllernes arnested er Danmark.
Dansk innovation
AVN Energy er gået sammen med Risø DTU omkring udviklingen af teknologi, der kan stabilisere vindmøllevinger, og en foreløbig model af det innovative produkt blev præsenteret på messen.
Inspirationen kommer fra rovfugles svingfjer, der sidder i vingens kant og sikrer, at fuglen glider stabilt gennem luften, selvom der er turbulens. Teknikken kan efterlignes på en møllevinge, hvor gummiflaps monteres og sørger for, at møllevingen bevæger sig stabilt på trods af vindens ruskende kræfter. En af fordelene ved denne teknik er, at man kan lave vingerne tyndere og lettere samtidig med, at stabiliteten bibeholdes, og det er teknologier som denne, der kan gøre vindenergi mere konkurrencedygtig i fremtiden, da den kan spare mange tons stål og glasfiber.
”Vi præsenterer et produkt som dette her, fordi vi gerne vil understrege, at vi er innovative og fremtidsorienterede”, fortæller Morten Mørkholt, Technical Business Controller hos AVN Energy. ”På denne messe kommer mange, som er involverede i forskning, og den slags messegæster har studeret modellen med stor interesse”, fortsætter han.
AVN Energy har tidligere markeret sig som et vind-firma, der tænker nyt og innovativt, blandt andet ved at gøre teknikken i vindmøllen meget kompakt, og ved at vende op og ned på, hvordan nacelle- og navsystemer virker og er monteret.
Styrke gennem fællesskab
Fibernet og SCADA International ApS har slået sig sammen og optræder side om side på messen. Fibernet leverer fiberoptiske komponenter, der udgør det netværk, som vindmøller i en vindmøllepark kan kommunikere igennem. SCADA International ApS leverer det overvågningssystem, som samler op på kommunikationen i netværket. Sammen kan de levere en løsning, og står derfor med et stærkere produkt overfor de udenlandske kunder. Ydermere står de som AVN Energy på den danske fællesstand, og nyder dermed godt af det gode ry, Danmark har i vindindustrien.
”Én af fordelene ved at stå sammen med andre danskere er, at vindenergi er så stort i Danmark, at det virkelig trækker folk til den danske stand”, fortæller Jens Betzer Jensen fra SCADA International ApS.
Samtidig er det praktisk. ”Vi kunne have en fuldtidsansat til at arbejde i tre måneder på at arrangere vores deltagelse på en messe. I stedet outsourcer vi det praktiske til Danish Wind Energy Group, og bruger ikke mere end 14 dage på det”, fortæller han.
Mål nået allerede på førstedagen
”I princippet kunne vi være pakket sammen og taget hjem efter første dag, for da havde vi allerede nået vores mål”, siger Jens Betzer Jensen.
Det gjorde de selvfølgelig ikke, for der var langt mere at hente i Husum. Fibernet og SCADA International ApS fortæller, at de tilsammen gik hjem med over hundrede nye kontakter, selvom de kun har været en bemanding på fire personer. Det er gået meget bedre end forventet.
Professionelt publikum”
Det er et meget professionelt publikum, vi møder på HUSUM-messen”, fortæller Chris Van Herreweghe, Sales Director i Resolux ApS. ”I Husum får vi i højere grad kontakt til folk inden for branchen, der er ekstremt praktisk orienterede og allerede ved noget om vores type produkt – set i forhold til vindmesser i fx Chicago og Dallas”, uddyber han.
Chris Van Herreweghe fremhæver den danske kultur på fællesstanden, hvor messedeltagerne er gode til at henvise kunder til hinanden. I Belgien, hvor han kommer fra, findes en forening, der på mange punkter ligner Dansk Eksportforening, og også arrangerer deltagelse på messer. Han fortæller, at messedeltagerne her optræder meget mere individuelt, selvom de står på en fællesstand – der er slet ikke den samme grad af udveksling.
”I Belgien er det gratis at deltage på de fælles messer, da eksportforeningen her er drevet af staten – men selvom det ikke er gratis at deltage på den danske fællesstand vil jeg klart foretrække at gøre det på den danske måde, hvis sidestykke man ikke finder andre steder i verden!” understreger Chris Van Herreweghe.
Målbart resultat
Resolux ApS er et af de firmaer, der går meget systematisk til værks i evalueringen af messen. Hver person, der er blevet snakket med, bliver noteret ned på et ark, og visitkortet klipses på. Efter hjemkomsten tælles kontakterne op, og da det kan tage op til et par år, før et sales lead er så varmt, at det fører til en ordre, vil firmaet langt ud i fremtiden igen og igen gå tilbage og registrere, hvorvidt en kontakt fra netop denne HUSUM-messe blev til noget eller ej.
Da Christian kigger i sine papirer kan han se, at han har fået 75 kontakter. Målet var 25-30 stykker, så messen har været en stor succes for Resolux ApS i år.
Gøder jorden
En stor del af arbejdet på en messe består i at gøde jorden i forhold til kontakter, man allerede har.
Chris Van Herreweghe har tre eksempler; for tre måneder siden mødte han en repræsentant fra firmaet Alstom i Brasilien. Mødet førte umiddelbart ikke rigtig nogen vegne, men så dukkede kontakten op på Resolux’ stand i Husum. Det samme gjorde en forretningsmand fra det argentinske firma IMPSA, som han ligeledes havde mødt i Brasilien endnu tidligere på året. Endelig mødte han amerikanske CLIPPER på standen i Husum – en kontakt, som han har arbejdet på i et år nu.
Alle tre kontakter har nu fået pustet nyt liv i sig, og kommer sandsynligvis til at tælle med i Resolux’ statistik over kontakter fra HUSUM 2010, der resulterede i en decideret ordre.
Rift om kvadratmeter
I år fyldte den danske fællesstand 800 kvadratmeter inklusive et lounge-område, der var populært blandt udstillerne på grund af mulighederne for at tage kunder med derhen for at tale forretning.
Men næste gang bliver Danmark endnu større i Husum; Danish Wind Energy Group har allerede booket 1400 kvadratmeter til 2012. De mange kvadratmeter var svære at få fingrene i, da der allerede er ved at være udsolgt på verdens mest populære vindmesse. Men nu er det sikkert og vidst – den danske fællesstand vokser hastigt, og det samme gør vindindustrien.
Du kan få flere informationer om de danske vind-virksomheder og Danish Wind Energy Group, der hører under Dansk Eksportforening, ved at kontakte Rikke Berg, tlf. 87 20 44 78, rikke.berg@dk-export.dk. Læs desuden mere på www.dk-wind.dk.