Forbrugere foretrækker papkasser
Forbrugere på indkøb i dagligvarebutikker foretrækker varer i papkasser fremfor varer i plastic-kasser. Det viser en international undersøgelse.
Forbrugernes produktopfattelse afhænger ikke alene af produktet men også af den emballage, det præsenteres i.
Hellere pap end plastic
Analyseinstituttet YouGov spurgte i januar-februar 2015 godt 7.000 forbrugere i Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland og Polen, om de havde en præference, når det gjaldt den emballage, varerne blev præsenteret i.
Knapt 5.000 besvarelser afslørede, at 68 procent fortrækker papkasser, mens 32 procent foretrækker plastickasser.
De samme forbrugere blev også spurgt, om de, forudsat pris, kvalitet og så videre var den samme, ville være mere eller mindre tilbøjelige til at vælge en vare fra henholdsvis pap- og plastickassen. 41 procent svarede, at emballagen var ligegyldig.
Af de resterende adspurgte, svarede 85 procent, at de ville være mere tilbøjelige til at vælge en vare, hvis den lå i en papkasse frem for en plastickasse.
En tilsvarende undersøgelse gennemført i Storbritannien sidste år blandt godt 1.100 forbrugere viste samme tendens. Her sagde 93 procent, at de ville foretrække produkter i papkasser frem.
Kilde: Gartnertidende nr 6/2015