BILA øger eksporten og tangerer milliarden
I lighed med de fleste virksomheder, har covid-19 pandemien også givet automationskoncernen Bila betydelige udfordringer. Dette til trods er koncernen vokset og tæller nu ca. 500 medarbejdere.
Koncernomsætningen nærmer sig 1 milliard kroner, og fremtiden tegner lyst med en bugnende ordrebog.
"Vi oplever, at hele industrien er optaget af at øge automationsgraden, fordi det giver gevinster på mange parametre: Det handler både om at imødegå manglen på arbejdskraft, men også om at sikre konkurrenceevnen på trods af stigende energipriser, materialeomkostninger, lønudgifter og fragtrater," siger CEO i BILA Group, Jan Bisgaard Sørensen.
Den ene dag bygger de løsninger til produktion af vindmøllevinger på over 100 meters længde, og næste dag optimeres montage af små elektrogearkasser til aktuatorer. BILAs ekspertise i automation spænder vidt, og det brede konjunkturmæssige fundament har vist sig at være en stor styrke under corona.
I det netop offentliggjorte årsregnskab voksede både BILAs toplinje og bundlinje. Samlet set er der pæn fremgang på koncernniveau, dog med udsving på de forskellige forretningsområder, begrundet i corona-effekter og markante udviklingsaktiviteter. Størstedelen af væksten er drevet af øget eksport, så omsætningen i udlandet udgjorde cirka halvdelen af BILAs omsætning i regnskabsåret 2021, der sluttede 30.9.2021.
De automatiseringsprojekter, som var i gang, da corona kom, blev gennemført, men mange virksomheder holdt derefter vejret og var mere tilbageholdende med at iværksætte nye projekter. Regnskabet er tilfredsstillende. Et enkelt nøgletal skal vi dog gøre endnu bedre, og det er bundlinjen, som gerne skal være væsentlig højere i BILAs næste årsregnskab, siger Johan Blach Petersen, formand for BILAs bestyrelse.
Automationsbranchen konsoliderer sig i disse år, og BILA, som er er et af Skandinaviens største automationshuse, er på udkig efter flere strategiske opkøb i de kommende år. I forvejen har BILA aktiemajoriteten i PJM A/S, REO-PACK, Dan Palletiser, Blaaholms serviceafdeling, samtidig med at produktsortimentet er vokset tilsvarende og nu rummer teknologi til at automatisere både produktion og logistik, pakkeri og lager i enhver branche. BILA vil fortsætte med vækst, organisk og via opkøb:
Vi er blevet rigtigt store de senere år, og vi har et rigtigt stort potentiale at realisere, når det hele bliver fuldstændig samkørt, og koncepterne for alvor ruller og skaber synergi. Processen skal ikke forceres, for vi skal også værne om arbejdspladskulturen, altimens vi tilfører finansiel styrke og forretningsudvikling, BILA Group begynder at have en størrelse, der matcher kravene fra de store danske virksomheder bl.a. om global levering og servicering. Størrelsen giver desuden bedre muligheder for udvikling af teknologi, projektstyring, medarbejderudvikling samt økonomiske robusthed, siger BILAs bestyrelsesformand.
Mangel på arbejdskraft øger robotsalget
BILA har gennem en længere årrække medvirket til at øge indtjeningen og produktiviteten i en række af de førende danske industrivirksomheder. Robotter og automatisering har generelt fået ekstra medvind i en tid, hvor mange virksomheder skal kæmpe hårdt for at få bemandingen på plads. En af løsningerne på den udfordring er at øge den enkeltes produktivitet, men også at skabe endnu mere attraktive jobs med et sundt arbejdsmiljø.
Vi oplever, at hele industrien er optaget af at øge automationsgraden, fordi det giver gevinster på mange parametre: Det handler både om at imødegå manglen på arbejdskraft, men også om at sikre konkurrenceevnen på trods af stigende energipriser, materialeomkostninger, lønudgifter og fragtrater, siger CEO i BILA Group, Jan Bisgaard Sørensen.
Selvom BILA med sine automatiseringsløsninger medvirker til at afhjælpe kapacitetsudfordringer og mangel på arbejdskraft i en række producerende virksomheder også selv mærker den forøgede kamp om arbejdskraft i Danmark, så lykkes det langt hen ad vejen virksomheden fortsat at tiltrække stærke profiler til virksomhedens lokationer 10 steder i Danmark: Nykøbing Mors, Herning, Aalborg, Randers, Sønderborg, Svendborg, Varde, Mariager, Vemmelev, Fårevejle.
Der er kamp om folk især til de øverste etager, men vi har en stabil arbejdskraft, som gør et bragende godt arbejde og har en mentalitet, som gør, at de ikke forlader kunden, før de har leveret varen. Dygtige folk vil gerne arbejde hos vinderne. I en tid med vækst og konsolidering i hele automationsbranchen, så befinder vi os i en stærk position. Siden 2020 har vi fået 187 flere ansatte. Stabens vækst skyldes både vores organiske vækst og opkøbet af Poul Johansen Maskiner, konstaterer CEO i BILA Group, Jan Bisgaard Sørensen.
Bæredygtig produktion ude og hjemme
Med 34 år på bagen som leverandør af produktionsoptimering- og udstyr, har BILA år efter år udvidet kundekredsen til at omfatte stadigt flere af Europas store producenter af fødevarer, elektronik, vindmøller, møbler mv. Det gælder eksempelvis Danfoss, Linak, Lego, Arla, Grundfos, Lantmännen Unibake, Procter & Gamble, Unilever, Gelita, Polarbröd, Salmar, Carlsberg, Kamstrup, Plus Pack, Scandi Standard, Crispy Food Nordic, Tvilum, Haribo, KiMs A. Espersen, Dragsbæk, Bang & Olufsen, Rosborg Krydderurter.
Vi følger med de store danske virksomheder ud på verdensmarkedet, når de etablerer lokal produktion i andre lande. Samtidig oplever vi også i stigende grad at blive valgt som leverandør af fremstillingsvirksomheder i nabolandene. Eksempelvis automatiserer vi lakseforarbejdning i Norge og brødproduktion i Sverige, ligesom vi installerer rigtig mange anlæg i Østeuropa, hvor specielt Polen er et rigtig stort marked for os, fortæller Per Bech Rasmussen, CEO i BILA Automation.
Udfordringerne i forsyningskæderne skaber problemer for mange produktionsvirksomheder, fordi det rammer dem på deres egen leveringssikkerhed og rentabilitet. Det har skabt en tendens, hvor producenterne satser på dual sourcing og på mere lokal produktion med bæredygtige sidegevinster.
Når man trækker en produktion fra Kina til eksempelvis Danmark, forbedres både arbejdsmiljø og bæredygtighed. Det handler ikke blot om at kunne spare to procent brændstof på et skib, men om at produktionen her i landet sker med betydeligt med mindre spild og med et generelt lavere ressourceforbrug, siger Johan Blach Petersen.