Stigende optimisme blandt eksportører trods amerikanske toldtrusler
Eksportbarometer for første kvartal 2025 viser, at en stigende andel af virksomhederne frygter forringet USA-eksport under Trumps administration. Alligevel stiger optimismen bredt set blandt eksportørerne.
Blot to måneder inde i 2025 kandiderer ”tariffer” stærkt til at blive årets ord. Det er blevet sagt uendeligt mange gange, og frygten for at blive ramt af toldsatser i eksporten til USA har da også ramt de danske eksportører.
I årets første Eksportbarometermåling fra Danish Export Association og Jyske Bank svarer halvdelen af de adspurgte virksomheder, at de forventer, at deres eksport til USA vil forringes under Trumps administration. I fjerde kvartal 2024 – lige i kølvandet på præsidentvalget – var den andel kun 20 procent.
Samtidig er andelen, der vurderer, at de vil blive ramt direkte af toldforhøjelser steget fra 40 til 60 procent af respondenterne.
Optimismen stiger trods toldtrusler
Trods den voksende skepsis omkring eksporten til USA, er den generelle optimisme blandt virksomhederne faktisk steget. Det samlede barometerindeks stiger fra 54 til 56 og er dermed på det højeste niveau siden starten af 2022.
”Toldagendaen fra Trump ikke har givet så udbredt pessimisme. Man tænker nok, at man ikke bliver så hårdt ramt af told. Det kan jo både være i forhold til, hvor høje satser, det kan blive, og hvor langvarigt, man regner med at det bliver. Vi har set, at det i høj grad bliver brugt som forhandlingsinstrument fra Trumps side, og det er nok også det, som mange virksomheder vurderer,” siger cheføkonom i Jyske Bank, Niels Rønholt.
Det er formentlig også et udtryk for, at den enkelte virksomhed har bredt sine aktiviteter ud over flere eksportmarkeder, og at man derfor ikke rammes så hårdt på den samlede eksportomsætning, selv om man skulle blive ramt på sin eksport til USA. Selv om USA er det største enkeltmarked for dansk eksport, er EU samlet set et langt større marked, hvor de danske virksomheder altså fortsat har gode samhandelsmuligheder, hvis der skulle opstå handelshindringer fra amerikansk side.
Told er et skud i egen fod
Adspurgt hvordan en eventuel ekstra omkostning i form af forhøjet told skal dækkes ind, svarer tre fjerdedele af virksomhederne, at det bliver lagt direkte oven i salgsprisen. Den resterende andel vil dele udgiften, så noget bliver lagt på salgsprisen, mens de selv tager en del af tabet. Dermed bliver det altså også de amerikanske kunder, der bliver ramt af tariffer.
”Det bliver den amerikanske importør, der kommer til at betale, og så kan de vælge at sende det videre til forbrugerne. Så told vil også ramme USA hårdt, så det bliver lidt skud i egen fod. Så meget udbredt og langvarig told har jeg svært ved at se for mig. Trump er aktiernes ven, så hvis aktiemarkederne begynder at falde meget på det her, vil han trække følehornene til sig. Jeg tror, vi vil se told på udvalgte varer, ikke særligt udbredt og ikke særlig langvarig. Det vil være mit gæt, og det er også det, jeg tolker, at mange virksomheder tænker, når jeg læser rapporten,” siger Niels Rønholt.