Lille stigning i salget af økologiske fødevarer
Salget af de økologiske fødevarer steg en halv procent i 2012, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Igennem finanskrisen er den økologiske omsætning dermed vokset med 18 pct.
- Danskerne er blevet mere prisbevidste under krisen, men der er heldigvis rigtig mange, der har øje for, at man får mere for pengene, når man vælger økologiske varer. Ø-mærkede varer er en garanti for dyrevelfærd, miljøvenlig produktion og rene fødevarer, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening, Danmarks forening for økologiske landmænd, virksomheder og forbrugere.
Unaturligt stort prisspænd
Det er særligt salget af basisvarer som mælk, kartofler og gulerødder, der er faldet - med 10-15 procent, forklarer markedschef i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.
- Danskerne har i de seneste år haft ekstra stort fokus på pris, og man lægger mest mærke til prisen på de basisvarer, man køber ofte. Derfor har dagligvarehandlen valgt at banke prisen på ikke-økologiske basisvarer helt i bund. Det skaber en unaturlig stor prisforskel til de økologiske varer, som derfor kommer til at fremstå dyrere. Det går ud over salget af de tunge varegrupper, forklarer han.
Udvider det økologiske forbrug
Han understreger dog, at salget indenfor stort set alle andre kategorier er steget:
- Det er meget positivt at se, at interessen for dyrevelfærd afspejler sig i et større salg af økologiske æg. Mens interessen for rene råvarer uden rester af sprøjtegifte medfører et øget salg økologisk frugt og grønt som eksempelvis citrusfrugt, æbler, kål og salat, siger Henrik Hindborg.
Han påpeger samtidig, at en ny forbrugeranalyse har vist, at de danskere, der i forvejen køber økologi, ønsker at købe endnu flere økologiske varer.
Samtidig med, at salget af økovarer stiger i dagligvarehandlen, fylder økologien også mere og mere i de danske kantiner, restauranter og institutioner, hvor der er set en fordobling henover de sidste tre år.