"Supergodt set": Nordjysk makkerpar fik penge i Løvens Hule
"Et gigantisk markedspotentiale" sikrede torsdag to nordjyske vinkøbmænd investorkroner i DR-programmet Løvens Hule.
Makkerparret Regin Bjerregaard Iversen og Bjarke Green Pedersen har skabt online-butikken Vinhuset, som har fået mere end almindeligt godt fat i sine kunder. Ikke mindst efter at Thisted-virksomheden i 2022 lancerede såkaldte smagekasser med seks flasker nøje udvalgt vin for 350 kroner.
Vinhuset blev etableret i december 2021, da Regin Bjerregaard Iversen og Bjarke Green Pedersen købte The French Wine Shop. Ifølge en pressemeddelelse fra virksomheden solgte de to iværksættere vin for 100.000 kroner i løbet af de første ni måneder - men siden smagekasserne blev introduceret, er salget eksploderet.
Alene i efterårsmånederne 2023 havde Vinhuset en omsætning på otte millioner kroner, og budgettet for første kvartal i år er på 10 millioner kroner, fremgår det.
De tal var med til at få tre af investorerne i Løvens Hule, Morten Larsen, Anne Stampe og Nikolaj Nyholm, til at hugge til med en samlet investering på 200.000 kroner for 20 procent af virksomheden.
Inden løverne kom ombord, ejede Regin Bjerregaard Iversen 60 procent af virksomheden og Bjarke Green Pedersen 40 procent. Tilsammen har de skudt 1,5 millioner kroner i Vinhuset, som i dag tæller ni medarbejdere og netop er flyttet til nye lokaler med et 1.300 kvadratmeter stort lager i Thisted.
- Rammer plet
- Smagekasser er meget efterspurgte i online-handlen, men de ligger typisk på et noget højere prisniveau, end den almindelige dansker er parat til at betale. Derfor har vi valgt at slå os op på smagekasser med rigtig gode vine til fornuftige priser, og det rammer plet i markedet, siger Regin Bjerregaard Iversen.
En af hans nye medejere, Morten Larsen, som i Løvens Hule satte sig på 10 procent af, peger på, at interessen for vin går kun én vej, og det er op.
- Det er supergodt set, at der er et lukrativt, åbent vindue for salg af kvalitetsvin til Hr & Fru Danmark. Vinhuset har allieret sig med en dygtig vinekspert, der laver aftaler med nogle meget interessante vingårde i Frankrig, Spanien og snart Italien, og de har skabt en strømlinet forretning, hvor omkostningerne holdes på et minimum. Hatten af for det.
- Med deres koncept kan de få en væsentlig større andel af markedet ikke kun herhjemme, men også i udlandet. Vinhuset har et gigantisk markedspotentiale, og jeg er specielt vild med, at målgruppen er os danskere, som ikke helt er klar over, hvilken vin vi skal købe og derfor elsker konceptet med en smagekasse, siger Morten Larsen.
Ifølge Vinhuset har virksomheden en genkøbsprocent på 60, mens konverteringsraten på websitet er seks procent, og på de gode dage hele 10 procent.