Dansk Supermarked vokser på discount
Søndagsåbent er tilsyneladende en god forretning for Dansk Supermarked, der i årets andet kvartal har øget omsætningen i sine discountbutikker i Danmark.
- Markedsudviklingen i Danmark var præget af et fortsat skift mod øget handel i discountsegmentet, da discountbutikkerne nød godt af den ændrede lovgivning, der giver mulighed for at holde åbent alle søndage, lyder det ifølge den netop offentliggjorte regnskabsopgørelse.
I konkrete tal steg omsætningen i Dansk Supermarked med 615 mio. kr. i forhold til andet kvartal 2012 reguleret for lukningen af Tøj & Sko. Der var i kvartalet vækst i alle Gruppens lande.
EBIT steg med 217 mio. kr i forhold til andet kvartal 2012 som følge af initiativerne til at reducere omkostninger samt rentabilitetsforbedringen i føtex, Nettos turnaround i Sverige og lukning af ikke-rentable butikker i 2012. I alt åbnede 25 nye butikker, mens en enkelt lukkede. EBIT landede alt i alt på 601 mio. kr.
Dansk Supermarked øgede sin markedsandel i Danmark i andet kvartal med 1,8 procentpoint til nu 34,6 pct. Også i Polen og Sverige vandt Dansk Supermarked markedsandele, mens den blev fastholdt i Tyskland.
Dansk Supermarked tæller kæderne Netto, Føtex, Bilka og Salling.