Optimistiske udmeldinger fra Faxe
1. halvår gik bedre end ventet for Royal Unibrew, som i forlængelse af sit seneste opkøb nu også præciserer sine forventninger til at ligge i den bedre ende af skalaen.
- Vores investering i kommercielle aktiviteter har resulteret i øget vækst og styrkede markedspositioner i markeder, som ellers har været præget af generelt koldt vejr og forbrugertilbageholdenhed. Vi vandt således yderligere markedsandele på de fleste af vores markeder. Vores fokus på udvikling af maltforretningen i såvel eksisterende som i emerging markets følger planen med de ønskede resultater. På det danske marked fortsætter vores Royal øl med at styrke sin position hos de danske forbrugere, ligesom Faxe Kondi Booster gør det inden for energidrik-segmentet, kommenterer CEO Henrik Brandt i regnskabsmeddelelsen.
Væksten var som forventet højest i maltdrik-segmentet med en tocifret vækst i volumen og nettoomsætning, men også i Nordøst-Europa-segmentet blev der i 1. halvår opnået en tocifret vækst i både volumen og omsætning.
- Vi har med købet af den finske bryggerivirksomhed Hartwall i begyndelsen af juli 2013 udnyttet en unik mulighed for at styrke vores markedsposition i den nordøst-europæiske region. Købet er helt i tråd med vores overordnede strategi om at fokusere på markeder, hvor vi kan opnå en væsentlig position. Jeg forventer, at købet vil styrke Royal Unibrews indtjening pr. aktie før integrationsomkostninger i 2014, siger Henrik Brandt videre.
Efter opkøbet forventer Royal Unibrew således en nettoomsætning på 4.065-4.225 mio. kr., EBITDA på 655-720 mio. kr. og EBIT på 460-525 mio. kr. Forventningerne til 2013 eksklusive effekten fra købet af Hartwall er uændrede, men forventningerne præciseres til at ligge i den øvre del af de intervaller, der tidligere er udmeldt. Ikke mindst på grund af det gode vejr i starten af 3. kvartal i Nordvest-Europa, lyder forklaringen.