Convenience-virksomhed skærer en tredjedel af klimatrykket
Den københavnske convenience-virksomhed Tasteful Foods har netop offentliggjort sit seneste klimaregnskab.
Her har virksomheden formået at nedbringe sit samlede CO2-aftryk og sikrer samtidig en reduktion på 32% i forhold til omsætningsvæksten.
Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
Tallene glæder Katrine Kamp, der har ansvaret for klimarapporteringen hos Tasteful Foods. Hun fremhæver en positiv udvikling hos producenter og samarbejdspartnere i branchen.
- Vi lavede vores første klimaregnskab sidste år, og derfor er årets rapport vores første mulighed for at måle på vores indsats. Vores målsætning er at reducere vores aftryk relativt til vores vækst hvert eneste år – og det er vi lykkedes med i 2023, udtaler Katrine Kamp, Senior Product & ESG Manager, i en pressemeddelelse.
Ifølge ESG-manageren skyldes det både en ihærdig indsats fra virksomheden med at effektivisere transporten, mindske emballageforbruget og øge salget af plantebaserede produkter, men der var også hjælp at hente fra mere nøjagtige klimatal fra leverandører og transportører. Og det kommer i sidste ende til at styrke dagligvarehandlens arbejde med klimareduktioner.
- Der er ingen tvivl om, at lovgivningen har gjort en kæmpe forskel. Vi oplever, at både emissionsfaktorer fra Concito og data fra vores leverandører er blevet langt mere præcise og tilgængelige. Det hjælper os til at lave bedre udregninger og giver os langt bedre forudsætninger for at måle på vores initiativer, siger Katrine Kamp.