Royal Unibrew: 1. kvartal som ventet
Både resultat og omsætning for årets første kvartal er i overensstemmelse med bryggeriets forventninger.
Nettoomsætningen var i 1. kvartal 1.267 mio. kroner mod 751 mio. kroner i samme periode i 2013. Resultatet var i 1. kvartal 2014 negativt påvirket af engangsomkostninger på 50 mio. kroner i forbindelse med restruktureringen af det finske bryggeri Hartwall. Resultat før finansielle poster (EBIT) var 18 mio. lavere end i 2013 og udgjorde 43 mio. kroner. EBITDA steg i 1. kvartal 2014 med 22 mio. kroner til 110 mio. kroner. Resultat før skat endte således på 20 mio. kroner mod 55 mio. kroner i 2013.
- Udviklingen i den underliggende forretning i 1. kvartal har været positiv og som forventet. Det er lykkedes for os at fortsætte med at forbedre resultaterne, og det skyldes både en vækst i omsætningen og vores vedvarende fokus på effektivisering. Væksten har været højest inden for maltforretningen og afspejler vores langsigtede strategiske satsning på dette område. Integration og udvikling af Hartwalls forretning forløber som planlagt. Vi er godt i gang med den organisatoriske restrukturering og har fokus på effektivisering og en styrkelse af Hartwalls kommercielle position. Vi forventer fortsat, at købet af Hartwall vil lede til en højere indtjening pr. aktie i 2014, når vi ser bort fra restruktureringsomkostningerne, siger Henrik Brandt, CEO i en kommentar til regnskabet.
Royal Unibrew har generelt fastholdt eller øget sine markedsandele for brandede øl samt læske- og maltdrikke i perioden.