23948sdkhjf

Ruslandskrise gør ondt på Uhrenholt

Danskejede fryselastbiler holder alt for meget stille i Rusland.
En storsatsning på det russiske marked for Uhrenholt er under hårdt pres i år. Kæmpe investeringer i flåder af lastbiler og sælgerkorps skulle have givet gevinst, men nu kæmper man for at bevare status quo på bundlinjen.

- Det rammer os lige nu, og det er ikke spor sjovt, siger Sune Uhrenholt, som er koncerndirektør.

Ruslands konflikt med Ukraine har destabiliseret markedet, rublens værdi er faldet, og selv om Uhrenholt havde stor succes med at styre fødevarelogistikken under de olympiske vinterlege i Sochi, så koster situationen for virksomheden.

Uhrenholt er en dansk, global fødevarevirksomhed, som markedsfører mærket Emborg til detailhandlen og egne mærker som Friendship og Amigo til food service-segmentet i flere verdensdele.
Status quo mod forventning
Uhrenholt landede for 2013 et overskud på cirka 16 millioner kroner. Med krisen mod øst forventer Uhrenholt, at overskuddet for 2014 bliver omtrent det samme, og det mener han ikke er tilfredsstillende for en virksomhed, som i de senere år har omstruktureret og investeret heftigt.

De seneste års regnskaber har været en rutschebanetur for Uhrenholt, og det er gået fra spinkelt overskud til gigantisk underskud og til nydeligt overskud igen.

Underskuddet i 2012 skyldtes især et fransk-indonesisk eventyr, som gik helt galt. En større fransk kæde ville have økologiske opdrætsrejer fra Indonesien, men kun indtil finanskrisen fik franskmændene til helt at trække sig.

Nøgletal for Uhrenholt

Omsætning
2011: kr. 2,6 mia.
2012: kr. 2.1 mia.
2013: kr. 1.9 mia.

Nettoresultat
2011: kr. 1,1 mio.
2012: kr. -34,8 mio.
2013: kr. 15,9 mio.
Total omstrukturering
Den mislykkede rejeinvestering kostede Uhrenholt et minus på 40 millioner kroner og var den største årsag til, at man kom ud af 2012 med et minus på cirka 35 millioner kroner.

Men ellers er Uhrenholt på rette vej, mener Sune Uhrenholt. Selv om omsætningen er kraftigt nedadgående. Det er den, ifølge Sune Uhrenholt, fordi man i de senere år har skåret flere forretningsdele væk, som var knapt så lønsomme for Uhrenholt. En ”kæmpe oprydning”, som Sune Uhrenholt selv kalder det. Imens har man investeret kraftigt i en forvandlingsproces.

- Det er en total omstrukturering, og vi er mere eller mindre gået fra at være en ren trading-virksomhed til at være en fødevarevirksomhed med egne varemærker. I stedet for blot at sælge vores varer til importører, så er vi nu selv til stede, og det har krævet, at vi har opbygget en masse kompetencer, som vi ikke i forvejen havde.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093