23948sdkhjf

Royal Unibrew opjusterer efter god sommer

Første halvår bød på fremgang i omsætning såvel som resultat, og bryggerikoncernen opjusterer nu sine forventninger til helåret.
Det skriver Royal Unibrew i en selskabsmeddelelse.

Nettoomsætningen steg i 1. halvår 2014 med 67 procent til 2.992 millioner kroner. som følge af købet af Hartwall i august 2013. Holder man Hartwell ude, var nettoomsætningen i både 1. halvår og 2. kvartal uændret, på trods af, at nettoomsætningen i Finland i samme periode var lavere.

Resultatet før finansielle poster endte i første halvår på 361 millioner kroner, efter engangsomkostninger på cirka 50 millioner kroner til restrukturering af Hartwall.

Forbedringen af indtjeningen skyldes både en gunstig udvikling i produktmikset, en forbedret effektivitet og en forskydning af markedsføringsomkostninger, oplyses det.

- I 1. halvår har vi opnået en fortsat forbedring af resultaterne. Det skyldes både organisk vækst i omsætningen og en øget effektivitet. Væksten er fortsat højest inden for maltforretningen, men er også tilfredsstillende i Nordvesteuropa, blandt andet drevet af en række kommercielle initiativer, herunder lancering af Egekilde Fruits og Royal Shandy samt den nye Faxe Kondi kommunikations-platform. Integrationen af Hartwall forløber tilfredsstillende. På det kommercielle område arbejder vi – og vil i de kommende perioder – arbejde på at styrke vores position, medens vi på effektiviseringsfronten er forud for vores plan. Vi opjusterer forventningerne til årets resultat primært som følge af det vældigt gode sommervejr og øget effektivitet i Hartwall, siger Henrik Brandt, CEO, som tillæg til regnskabsmeddelelsen.

Unibrew har nu en forventning om at nå en nettoomsætning i niveauet 5.950-6.100 millioner kroner samt et resultat før finansielle poster på 790-840 millioner kroner.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.938