23948sdkhjf

Stik mod alle odds: SuperBrugsen vokser

Stik imod alle forudsigelser, så har SuperBrugsen i år præsteret rekord-vækst. Samtidig er der helt nye SuperBrugser på vej.
Flere kunder, større omsætning og forbedret indtjening er kendsgerningerne for SuperBrugsen efter årets første 8 måneder.

Indtjeningen stiger
Omsætningen er vokset med 300 millioner kr. til 9,7 milliarder kr. (inkl. moms) Og indtjeningen er forbedret med 25 procent i forhold til sidste år, hvor kæden for alvor kom ind i en positiv udvikling.

- Succesen skyldes, at vi gør det modsatte af eksperterne og konkurrenterne, siger kædedirektør Kenneth Pedersen, SuperBrugsen, der har haft jobbet siden 1. juni.

- Vi rendyrker det at være et klassisk, lokalt supermarked. Vores konkurrencesituation har nemlig ændret sig grundlæggende over de seneste 10 år. Hvor vi de fleste steder tidligere havde mindst et købmandsejet supermarked som konkurrent, har vi nu typisk 3-4 discountbutikker, men ingen andre supermarkeder. Derfor har vi forstærket vores indsats på det, som er særligt ved os: Større udvalg (mindst dobbelt så mange fødevarer som i en discountbutik), betjente slagterafdelinger med faguddannede medarbejdere og ikke mindst lokal tilpasning med handlefrihed for vores uddelere, lokale varer og støtte til lokale foreninger. Det kan vi se, at kunderne værdsætter, siger Kenneth Pedersen.

Opbrud i købmandssektoren
SuperBrugsen oplever også opbruddet i købmandssektoren, der tidligere var den primære konkurrent, på en anden måde.

- Vi har på det seneste fået en god håndfuld henvendelser fra købmænd, der er interesseret i at sælge deres butikker, og dem kigger vi på i øjeblikket. Samtidig har vi også egne projekter med helt nye SuperBrugser. Så modsat hvad vi forventede for to år siden, så vokser kæden, siger Kenneth Pedersen.

Kæden består af 230 supermarkeder med en samlet årlig omsætning på cirka 15 milliarder kr.

Koncept 15
Gennem de seneste to år er 109 butikker blevet moderniseret og omstillet til det såkaldte Koncept 15. I 2015 vil kæden åbne helt nye butikker og fortsætte moderniseringsprogram for yderligere 75 butikker, så de bliver tydeligt, at det er et supermarked, der er overskueligt og behageligt at handle ind i.

SuperBrugsen er central i Coops plan for at styrke dansk madkultur og løfte kvaliteten.

- Reelt er vi mange steder det eneste alternativ til discount. Vi vil tage ansvar for, at den gode kvalitet er folkelig, så den bliver tilgængelig for så mange som muligt, uanset om det er delikatesser fra vores egne slagterafdelinger, økologi, specialiteter eller lokale varer, siger Kenneth Pedersen.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141