23948sdkhjf

Tomex sætter ny omsætningsrekord

Med mantraet ‘business as usual – just better’ har den nordjyske fødevaregrossist i sit spritnye 2013/2014-regnskab formået at overgå sidste års rekordomsætning.
Det går godt hos Tomex. Virksomheden opererer som mellemhandler i det globale fødevaremarked, og fra hovedkontoret i liebhaverkvarteret Hasseris i Aalborg kan grundlægger og adm. direktør Tom Andersen se strategien om at satse på egne kernekompetencer give pote.

- Da vi sluttede sidste år af med vores 25-års jubilæum, blev vi enige om, at temaet for det nye år skulle være ’business as usual - just better’, siger Tom Andersen til Food Supply.

Og strategien med at satse på de kort, man allerede har på hånden, virker. For i det spritnye 2013/2014-regnskab kan Tomex Danmark A/S med en omsætning på 1,204 mia. kr. fremvise omsætningsrekord for andet år i træk. En rekord som ifølge Tom Andersen over en bred kam skal tilskrives fremgang på alle virksomhedens aktiviteter.

Bundlinjen viser i 2013/2014 et overskud på 20,6 mio. kr. før skat, hvilket er godt halvanden million kroner mindre end sidste års resultat. Årsagen til det lille dyk på bundlinjen er, at tendensen med stigende fødevarepriser, betyder, at den procentvise marginal falder for Tomex som mellemhandler.

- Vi holder os til det sikre, og det betyder nogle gange, at vi må skrabe lidt af bundlinjen. For os er begreber som tæring efter næring og rettidig omhu blevet comme il faut, forklarer Tom Andersen.

Virkninger fra det globale marked
Men ikke alt er som det plejer for Tomex. For selvom fokus er rettet mod koncernens interne kunnen, er fødevaregrossiten underlagt verdensøkonomiens dynamikker, og denne gang er terningerne faldet ud til Tomex’ fordel.

- Det er selvfølgelig negativt for branchen som helhed, men lige for øjeblikket drager vi fordel af ikke at være aktive i Rusland, siger Tom Andersen.

Fordelen ligger i, at de fødevarer, der fortsat produceres, men ikke som tidligere kan afsættes på det stormombruste Russiske marked, skal afsættes på andre markeder. Det vil typisk være markeder, hvor Tomex er aktive og kan hjælpe sine kunder.

Fødevarer går ikke af mode
Her på dagen, hvor Tomex’ 2013/2014-regnskab udkommer, gør Tom Andersen samtidig status over første kvartal af indeværende regnskabsår. Her glæder direktøren sig over, at omsætningen igen har udviklet sig positivt og fremhæver et gennembrud i Centralamerika:

- Vi har haft held til at oparbejde nogle nye markeder i Centralamerika med udgangspunkt i Columbia og Peru. Og der har vi god tro på fremtiden.

At Tomex ænser succes i det centralamerikanske skyldes udover et hårdtarbejdende salgskontor som er styret af virksomhedens Chicago-afdeling, at tolden på mange europæiske varer er blevet sænket fra politisk hold.

- Vi er oppe på fordums tiders omsætning, og nu skal vi bare have indtjeningen med. Generelt ser vi rigtig lyst på fremtiden, og vi tror, at fødevarer er kommet for at blive, slutter en humoristisk og optimistisk Tomex direktør.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096