Mælkedrik med renset vand sejrede i FoodTech Challenge
Vinderne af FoodTech Challenge - sponsored by Damstahl havde fået stillet en opgave fra Dupont, som lød på, hvordan man kan bringe en mælkebaseret blanding af protein, vitaminer og mineraler ud til områder, hvor adgangen til rent vand og køleskab er begrænset.
Det glade vinderhold af FoodTech Challenge – sponsored by Damstahl ses her. Det er fra venstre Jens Winther Madsen, Aalborg Universitet, Louise Dam, Københavns Universitet, Morten Thybo, Aarhus Universitet samt Stephanie Henriksen og Alexandria Moseley, begge fra Danmarks Tekniske Højskole. Fotograf: Tony Brøchner / MCH
De fem unge deltog sammen med fire andre grupper i en konkurrence, der i de seneste tre dage har fundet sted under Nordeuropas største fagmesse for fødevareteknologi, FoodTech 2014 i MCH Messecenter Herning.
De fem grupper havde tirsdag hver fået stillet en opgave fra en virksomhed.
Vinderne havde fået en opgave fra Dupont, som lød på, hvordan man kan bringe en mælkebaseret blanding af protein, vitaminer og mineraler ud til områder, hvor adgangen til rent vand og køleskab er begrænset.
Dupont-holdet havde taget udgangspunkt i, at der er 800 millioner mennesker, der sulter, og heraf bor mere end 200 millioner syd for Sahara. Derfor var holdets løsning målrettet det område.
Deres løsning indeholder en plastpose med mælkepulver. Heri fyldes vand fra en plastflaske. Flasken indeholder en lille carbon-enhed, som sørger for at rense det snavsede vand, så det kan bruges som drikkevand.
Dommerkomitéen lagde i deres afgørelse vægt på, at der har var tale om en meget simpel løsning, som har store muligheder for at kunne blive realiseret. Desuden havde gruppen inddraget mulighederne for, at det kunne blive et nye marked for mælkepulver for eksempelvis Arla – så det er en løsninger, der kommer hele vejen rundt, som dommerne udtrykte det.
Den endelige vinder blev, efter at holdene hver især havde præsenteret deres projekter, afsløret af administrerende direktør Mikael Sthaalros, Damstahl.