Naturfrisk ser øko-potentiale i Japan
Fynske Naturfrisk har med sine økologiske sodavand og lemonader indtaget det japanske marked.
- Japanerne elsker Norden - Jeg tror, det er et marked i vækst inden for økologi, fordi de ikke har særlig meget økologi derovre selv. Lige nu er vi ikke særlig store derovre, men vi vokser, siger Niels Rømer, direktør og ejer af Naturfrisk, der er en del af Ørbæk Bryggeri.
Det var efter en messe i udlandet at Naturfrisk blev kontaktet af japanske importører, der havde fået øjnene op for de økologiske, nordiske læskedrikke. Det er nemlige netop de to parametre japanerne går efter det nordiske og økologien, fortæller Niels Rømer, der tilføjer, at trods en del papirarbejde, så er Japan et af de lettere lande at eksportere til, da EU har en økologisk eksportaftale med Japan. På den måde får man også lettere det japanske økomærke JAS på sine varer.
Naturfrisk havde i 2013 en bruttofortjeneste på 15,7 millioner og et nettoresultatet 6,6 millioner.