23948sdkhjf

Løgismose Meyer runder én milliard i omsætning

Efter det første år som fusioneret selskab har Løgismose Meyers en underliggende vækst i omsætningen på 6,8 procent. Bundlinjen skæmmes dog af røde tal.
Fødevarekoncernen Løgismose øgede i 2015 top-linjen med 6,8 % og nåede dermed for første gang en omsætning på over én milliard kroner. Ebitda landede på 41,2 mio. kroner, mens årets resultat blev et minus på 23,6 mio. kr.

Det er blandt andet investeringer på mere end 50 mio. kroner i nyt centralbageri, opdatering af forretninger og restauranter, et nyt fælles it system og et nybygget moderne køkken til den voksende catering- og kantineforretning, der har haft stor betydning for resultatet.

- Investeringerne i fusionen, nye produkter og udvidelse af egenproduktion betyder, at resultatet af driften ender på omkring 41 mio. kroner, hvilket er noget lavere end sidste år. Vi er glade for væksten på toplinjen, men når desværre ikke det forventede resultat, og samlet set er udviklingen ikke tilfredsstillende, siger Thomas Klitbo, der er bestyrelsesformand i Løgismose Meyers.

Selskabet og koncernen Løgismose Meyers blev stiftet i 2015, og derfor er de viste tal for 2014 i årsrapporten proforma-tal, der skal fungere som referencepunkt til udviklingen. De er derfor ikke en formel del af årsrapporten.

Fokus på drift, produktudvikling og innovation
Investeringerne i øget produktionskapacitet er en vigtig del af Løgismose Meyers nye strategi. Og netop fusionen og den nye medinvestor IK Investment Partners har skruet op for den del.

- Dermed fik vi mulighed for at føre vores drøm om at give alle danskere adgang til de bedste fødevarer og udvikle den danske madkultur ud i livet. Med fusionen bag os skal vi nu have endnu mere fokus på udvikling, forklarer Jacob Grønlykke fra Løgismose.

I 2015 indgik Meyers derfor et strategisk samarbejde med Coop, så Meyers produkter og især brød dermed bliver tilgængeligt for alle danskere fra mere end 300 butikker over hele landet. Samtidig udvidede Løgismose deres samarbejde med Netto, så der nu kommer endnu flere produkter med fokus på dyrevelfærd på hylderne.

- Det nødvendige arbejde med at etablere bedre systemer og procedurer end dem vi havde i de selvstændige virksomheder, har fyldt meget i det første års tid, og vi glæder os til nu at tage flere markante initiativer end det lykkedes os i 2015. Vi glæder os fortsat over den tårnhøje kvalitet vores medarbejdere leverer hver eneste dag, og de smil vi møder på de forskellige Løgismose Meyers arbejdspladser rundt om i landet, siger mad-entreprenør og aktionær, Claus Meyer.

Forventet udvikling
Løgismose Meyer forventer en fortsat god vækst i omsætningen i 2016.

En vigtig faktor er den positive udvikling af fødevarer til detailhandelen med varemærkerne Løgismose og Meyers, men også den positive salgsudvikling på tværs af selskabets øvrige aktiviteter. Meget af grundlaget for denne vækst blev lagt i 2015, dog vil 2016 også repræsentere et år med vigtige investeringer i vækst og konsolidering af igangsatte aktiviteter.

Nogle af selskabets traditionelle markeder forventes at vise en fortsat vanskelig udvikling i 2016. Personaleomkostningerne ventes at fortsætte i takt med aktiviteten i service- samt produktionsvirksomhederne, mens faste omkostninger vil blive påvirket af fortsatte investeringer i systemer og infrastruktur.

Samlet forventes dog en reduktion i disse omkostninger sammenlignet med niveauet i 2015 givet en række engangsomkostninger i året. Den operative indtjening vil dermed fortsat belastes med investering for langsigtet vækst samt udfordrende markedsforhold i enkelte segmenter, dog forventes der en stabilisering og forbedring i det kommende år.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078