23948sdkhjf

- Lurpak solgt alt, alt for billigt

Er brandet 150 millioner kroner værd - eller 1,8 milliard?
Da Arla i 2012 købte rettighederne til smørmærket Lurpak, kostede det mejerigiganten 150 millioner kroner. Og det var et røverkøb, som er helt ude i hampen, mener Margarineforeningen, som nu har klaget til EU-Kommissionen i håb om at få omgjort handlen, fortæller TV2 Business.

- Prisen er helt uforståelig for os, når alle ved, at Lurpak er et at de stærkeste brands – ikke bare i Danmark, men i hele verden – og når et uafhængigt analyseinstitut har vurderet brandet til et være 1,8 milliarder kroner værd, siger Frederik Madsen, sekretariatschef i Margarineforeningen til TV2 Business.

Han mener, at det handler om ulovlig statsstøtte, og at mejeribranchen har for vane at få særlove, særaftaler og begunstigelser.

Ifølge Sekretariatschefen skal Arla betale staten den reelle værdi af Lurpak-brandet, så formuefordelen kommer tilbage til staten.

Sælgeren var mejeriforeningen, men staten har gennem årene haft ejerskab af brandet, som også andre mejerier end Arla har ret til at benytte sig af.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078