Carlsberg indgår samarbejde med energikæmpen Monster
Dermed rykker Carlsberg frem i feltet på energimarkedet i Danmark.
Aftalen betyder, at bryggeriet fra 1. september 2016 overtager distributionen af milliardselskabet Monster Beverage Corporations produkter i hele Danmark. Dermed udvider bryggeriet sin portefølje med et af verdens største energimærker.
Carlsberg distribuerer allerede energimærket Burn i Danmark, og med den nye aftale rykker bryggeriet frem i feltet på energimarkedet i Danmark.
- Vi kommer til at slå nummer tre i markedet og bliver den største konkurrent til nummer ét i Danmark, siger Mark Kenny Petersen, der er Commercial Manager for Energy hos Carlsberg, til FødevareWatch.
Carlsberg bliver med aftalen større end Faxe Kondi Booster, som er nummer to i markedet, men ligger stadig bag Red Bull, som er nummer et.
Det har hidtil været selskabet Hansen & Co., som stod for distributionen af Monster i Danmark. Hvorfor det amerikanske selskab har valgt at skifte partner skyldes blandt andet, at amerikanerne er interesserede i at blive større inden for salget i on-trade, der dækker over salgskanaler som barer og restauranter:
- Carlsberg er forholdsvis store både i off-trade (salg i butikker, kiosker o.l., red) og on-trade, og som det er lige nu sælger Monster ikke i on-trade. Carlsberg skulle bl.a. derfor gerne kunne sælge dem ude i on-trade kanalerne i Danmark, da kunderne allerede efterspørger Monster, siger Mark Kenny Petersen til FødevareWatch.
Han begyndte 1. maj i en nyoprettet stilling som Commercial Manager for Energy i afdelingen for Marketing Soft Drinks hos Carlsberg og kommer til at stå for distributionsaftalen i Danmark.
Med 16,67 pct. af aktierne er det Coca-Cola, som har aktiemajoriteten i Monster Beverage Corporation, der omsatte for 2,72 mia. dollars i 2015, svarende til 17 mia. kr. Carlsberg er allerede ansvarlig for produktion, distribution og salg af Coca-Colas varemærker i hele Danmark.