Claus Meyer i fuld gang med sit amerikanske madeventyr
Op imod en million mennesker kommer dagligt forbi Great Northern Food Hall i New York
I den ikoniske hovedbanegård midt på Manhattan har den danske madentreprenør lanceret seks madstationer, en restaurant, en hotdogbod og en deli, der introducerer amerikanerne for nordiske ideer, tilberedningsmetoder og smage med afsæt i et lokalt råvaregrundlag.
Smørrebrød, grød af forskellige kornsorter, en art tapasbar, rygeost og grove brød i alle afskygninger er nogle af de ingredienser, der skal være med til at rykke grænserne hos de spisende og give dem en idé om, hvad vi kan i Norden.
Tang, Meyers egne eddiker, såsæd og oste fra blandt andet Arla Unika, som skal give amerikanerne et indblik i dansk mejeriinnovation og ostehåndværk, er blandt de begrænsede fødevarer, der importeres fra Danmark.
750.000 passagerer bevæger sig dagligt igennem Grand Central Terminal, og i weekenden er det op imod en million. Hos Arla Unika er brand manager Line Holmen spændt på, hvordan amerikanerne vil tage imod de danske oste med de særegne smage med noter af røg, aske og dild:
- Claus Meyers projekt giver os en helt unik mulighed for at være med til at vise det amerikanske marked, hvad Norden kan, når det gælder fødevareinnovation. De nordiske fødevarer og den nordiske gastronomi står stærkt på smag, kvalitet og råvarer, og især på osteforædling har vi i de senere år løftet vores mejeri til nye højder.
- Vi glæder os derfor meget til at se, hvordan de mange forbipasserende i Great Northern Food Hall vil tage imod den nordiske madoplevelse. Og så glæder vi os ikke mindst til at være med til at give dem nogle nye og uventede smage., siger hun.