23948sdkhjf

Aalborg Chokoladen er stor optimist trods minus

Chefen har sagt nej til stor kæde: "Det er ikke dér, vi skal være"
Selv om Aalborg Chokoladen endte regnskabsåret 2015 med et minus på 457.000 kroner før skat, er indehaver John Aslak Jensen ved godt mod.

- Vi har haft vækst, vækst og vækst gennem ni år, så på et tidspunkt vil der også komme en tilbagegang. Underskuddet hænger i høj grad sammen med, at vi har investeret i fremtidig vækst - for eksempel er der brugt rigtig mange penge på nye forme, nye maskiner, nye produkter og en ny serie emballage, påpeger chokoladechefen.

- Desuden ansatte vi en fuldtidssælger, som naturligvis også var en stor omkostning, men dette lønner sig vel i 2016, tilføjer han og nævner også, at hvis man kun ser på kernekunderne, var der faktisk også vækst i 2015.

Noget tyder da også på, at de røde 2015-tal på bundlinjen var en enlig svale: Ifølge John Aslak Jensen har der på nuværende tidspunkt i år været en vækst på 10 procent på fabrikken, hvilket er over det budgetterede.

Fire julekalendere

Med de friske investeringer er Aalborg Chokoladen blandt meget andet klar til at lancere fire varianter af virksomhedens chokoladejulekalender op til jul: Børn, Sukkerfri, For Two og en luksusudgave

- Vi har store forventninger til julen i år, konstaterer John Aslak Jensen, som også satser på særlige chokoladegaver til påske, mors dag og valentinsdag.

Netop i forbindelse med højtiderne er det ikke altid, man får, hvad man ønsker sig, må han dog erkende. Også derfor endte 2015 med trælse tal på bundlinjen.

- Det er jo et lotteri omkring jul og påske, om man får de kæmpestore ordrer. Året før havde vi to kæmpeordrer, og dem havde vi så ikke i 2015. Der var tale om samlet 12.000 æsker, som kunderne valgte at spare væk, men det ligger jeg nu ikke søvnløs over, siger Aalborg-direktøren.


Eksklusivt produkt

Aalborg Chokoladen havde kun cirka et halvt år på bagen, da John Aslak Jensen købte virksomheden for snart 10 år siden. Han har siden da fået den til at vokse i et tempo, der passer til hans nordjyske feinschmecker-temperament.

- Jeg går jo vildt meget op i detaljen og overlader ikke noget til tilfældighederne. Det hele skal se flot og knivskarpt ud, konstaterer han og peger på, at hans chokolader udelukkende bliver solgt i specialbutikker.

- På et tidspunkt sagde jeg nej til en stor supermarkedskæde, som var interesseret. Men det er ikke dér, vi skal være, det er ikke dét, jeg har lyst til. Vi laver et eksklusivt produkt, som ikke rigtig passer ind i det segment, bemærker John Aslak Jensen, som beskæftiger ni medarbejdere plus cirka 15 unge pakkepiger. Alle produkter, der forlader chokoladefabrikken i det østlige Aalborg, er således håndpakket.

For en uges tid siden voksede Aalborg Chokoladen med knap 300 kvadratmeter, da John Aslak Jensen fik mulighed for at overtage en lagerhal ved siden af den eksisterende fabrik.

- Sortimentet er ved at være temmelig stort, og vi har gået oven i hinanden i to år. Men nu er der blevet ekstra plads til lager og pakkeri, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094